injail

Direktlänk till inlägg 21 juli 2014

Att utsläcka liv

Av Jöran Lundberg - 21 juli 2014 23:04

Seiemördare.

I dag var jag i Hemsjön vid vårt fritidshus och arbetade vidare på den nya altanen. Med ytterligre några dagars arbetsinsats blir det nog en stabil grund att bygga ovandelen på. Det blir ingen pytteliten veranda  vi åstadkommer. Inalles trettio kvadratmeter skall förhoppningsvis räcka för ett åldrigt pensionärspar att vräka sig på. När Kärahu och jag skall ha våra intima stunder blir det nog så att jag sitter i ena hörnet och hon tio meter bort i det andra. Närmare än så blir det nog inte.

I den gassiga sommarvärmen var jag hårt ansatt av ett förädiskt flygfä som kallas broms. På björnamåle heter det ”brems´n”. De hinner knappt landa på mina blottade hudytor förrän de biter till, de bitska fäna. Och ont gör det. Vips är jag där och klatchar till över den illvilliga rackaren och ett bromsliv har utsläckts. Jag tar inte i om jag säger att jag mördat ett femtiotal av dessa sommarmarodörer. Sett ur bormsens synvinkel måste det ju vara tragiskt. Den gör ju bara vad den är programmerad för. Troligen är det också sannolikt att den genom sitt agerande är ute efter något som har stor betydelse för dess livsuppehälle. Men  dödssiffran är väl rätt försumbar eftersom det sannolikt produseras stritar i  tusental. Våra småfåglar behöver väl knappt ”bromsa upp” förrän det har ett skrovmål i munnen i form av ett antal bromsar. Så dem räknar jag som mina medhjälpare i striden.

Nu mina kära bloggdiggare tänker även jag bromsa upp och ta en välbehövlig  nattvila.

Godnatt och gomorron.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards