injail

Direktlänk till inlägg 3 april 2014

I hundarnas himmel.

Av Jöran Lundberg - 3 april 2014 22:19

Ett hundliv.

En bekant till mig hade  alltid sällskap av en hund som varit hans kompis ända sedan den var valp. Han hade till och med a varit behjälplig när han kom till världen. Han blev fjorton år och fjorton dagar gammal. När han av ålderssjäl inte orkade leva längre var det med sorg och smärta han tog avsked av sin forne vän och jaktkamrat.

Händelsen gjorde så starkt intryck på mig att jag skrivit en lite dikt till antons minne Så hör lyder den.


Ode till en kär vän

 

Åtta syskon hade jag

när jag föddes en gång för länge sen

När vi skingrades en vacker dag

blev jag kvar för jag var liten och klen.

 

Som ung var jag ivrig och yster

att fostra mig var inte lätt

Jag gör ju vad än mig lyster

och anser att jag alltid har rätt.

 

Anton var det namn som jag bar

genom hela mitt verksamma liv

I jakt och som sällskap var jag alltid klar

att  ta många villiga kliv.

 

Med åren blev jag allt strävare

jag rörde mig långsamt och tungt

Min livscirkel blev allt snävare

jag var tvingad att ta det lugnt

 

En dag var det slut med min levnad

min kraft och mitt liv fanns ej mer

Nu jag betraktar med trevnad

den vila som hundhimlen ger.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards