injail

Direktlänk till inlägg 16 januari 2013

Bokstäver i sitt sammanhang.

Av Jöran Lundberg - 16 januari 2013 22:13

Ordkonst.

Hörde i något sammanhang att man kunde ägna sig åt ”Ordbruk och bokstavsskötel” vilket jag anser är en mycket viktig uppgift i livet. Om man rätt tänker efter är det helt fascinerande att man genom att kombinera 28 olika skrivtecken kan åstadkomma ord och meningar i all oändlighet. Jag vet inte exakt men vårt språk består väl av cirka 300-350.000 ord

Jag har i min ägo en ordbok som innehåller 300.000 ord vilken jag har haft mycken nytta av, särskilt den tiden jag konstruerade korsord. Den heter ”Norstedts svenska baklängesordbok”. Det fina med den är att orden är sorterade efter sista bokstaven och inte första. Således börjar den förteckningen med jaa som första ord och slutar med halvö som är det sista. För en korsordslösare och en rimsmidare som jag, är den ovärderlig. Medan jag skrivit det här i och för sig torftiga blogginlägget har jag fortfarande inte använt mig av mer än de 28 tecken som står till förfogande. Visst skulle jag , då jag ägnar mig åt björnamåle, vara betjänad av ytterligare några tecken, men i det fallet får man hanka sig fram med de som finns. Jag skulle kanske vilja ha ett tecken för det väsande shssss-ljudet jag skrev om i förra bloggen. Och kanske ett tecken för ô- ljudet i snôen (hin onde). Men med dessa 28 tecken till förfogande har jag kommit en bit på väg med min roman som kanske kommer att fylla en bok så småningom.

Men innan detta blir veklighet kanske det blir ytterligare en eller annan konstig meningsbyggnad från undetecknad bloggskrivare.

Jöran.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards