injail

Direktlänk till inlägg 3 januari 2013

Brevskrivande

Av Jöran Lundberg - 3 januari 2013 22:08

Skrivandet ädla konst.

Jag tänkte ägna en blogg åt brevskrivandets ädla konst.

För det första när man skriver ett brev skall man ha någon att skriva till. Det kallas adressat. Det kan vara någon närstående eller en bekant i största allmänhet. Eller så kan man skriva till någon man inte alls känner då det i bästa fall kan få som resultat att man får ytterligare en som man eventuellt kan skriva till. Vilket gör att det blir ännu mer betungande.

Sedan måste man han något att skriva om. Har man inte tillräcklig fantasi att hitta på något kreativt att skriva om då måste man ägna sig åt lite allvarligare ämnen. Man kan till exempel skriva om den där mannen som skröt över att han hade så väldigt många människor under sig. Det visade sig att han klippte gräset på kyrkogården. Man kan kanske berätta en rolig historia som den här: I en tågkupe sitter en tandlös gammal gubbe tillsammans med en mor som har ett barn som gråter och kinkar. Till slut kan inte gubben hålla tyst utan han säger ”Ni borde stannat hemma med den där bråkiga ungen, tänk om det är något som smittar”. Varefter mamman säger ”Då kan farbror skatta sig lycklig, han håller nämligen på att få tänder”.  Har man inget annat att skriva om kan man kanske kopiera Wikipedias beskrivning av urbefolkningen på Nya Zeeland. Jag kan avslöja att det sinns massor av andra ämnen att skriva om. För att ni riktigt skall lära er brevskrivandet i grunden ger jag er som exempel  ett brev som en norsk mor skrev till son kära son. (översatt till svenska).

 

Käre  söte Ole.

Bara ett par rader så du får veta att jag ännu lever. Jag skriver detta brev väldigt sakta för jag vet att du inte kan läsa så fort. Du kommer inte att känna igen huset när du kommer hem för vi har flyttat. Jag kan inte ge dig adressen heller för den förra Bergenfamiljen som bodde här tog med sig numret till sitt nya hus så de skulle slippa byta adress. Det fanns en tvättmaskin i vårt nya hus när vi flyttade in, men den fungerar inte bra. I förra veckan stoppade jag fjorton skjortor i den och drog i snöret. Sen dess har jag inte sett dom. Din syster fick barn i morse. Jag har inte fått reda på om det blev en pojke eller en flicka så jag vet inte om du är moster eller morbror. Jag var hos doktorn i tisdags, din far var med. Doktorn satte ett litet rör i munnen på mig och sa åt mig att inte öppna munnen på tretti minter. Efteråt erbjöd sig din far att köpa röret. Det regnade bara två gånger i förra veckan, först tre dagar och sedan fyra dagar. I måndags blåste det så mycket att en av våra hönor la samma ägg fyra gånger. Skicka hem ditt enda par byxor så kanske jag kan laga dem. Jag hoppas att det går bra att sortera guleböj ändå.

Många hälsningar från din ömmande moder.

PS Jag skulle ha skickat dig hundra kronor men tyvärr hade jag klistrat igen kuvertet. DS

 

 
 
Ingen bild

birgitta

4 januari 2013 18:54

Hej Jöran kan du ge mej din mailadress är du jättesnäll!

Jöran Lundberg

7 januari 2013 21:11

Mailadressen är:
joranlundberg@gmail.com

 
birgitta

birgitta

11 augusti 2014 16:22

Snälla JÖRAN jag GLÖMDE din födelsedag!!!!!! Men nu GRATTAR JAG DEJ!Man blir ju inte påmind numera som förr!Jag vet inte vad som har hänt........!MEN JÄTTEKRAMAR TILL DEJ OCH EN STOR VAS MED ROSOR!



http://URL

Jöran Lundberg

11 augusti 2014 21:00

Ditt grattis är lika uppskattat nu. Det är mnga som har uppmörksammat min dag även om jag vid min ålder borde slutat att räkna sådana. Ha det bra Birgitta.

 
birgitta

birgitta

24 september 2014 15:52

Jag är inte så mycket inne på internet numera, jag är mest ute och är barnvakt.Men varför jag skriver nu är för jag hörde från Margit att ni skulle till Gotland Å då blev jag nervös må ni tro,25 sekundmeter är ju ganska "häftigt".Men jag har ju inte hört något så det är nog bra med er hoppas jag! Men jag måste än en gång säga att ja "BEUNDRAR ER,NI ÄR ENRORMA!"Jättekramar till er och hälsa Ulrika med familj från mej.



http://URL

Jöran Lundberg

1 oktober 2014 21:41

Resan gick utmärkt. Det blåste räött hårt när vi åkte till Gotland, men vi hade vinden akterifrån så det gick bra
Kramar från oss alla.
Jöran siv

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards