injail

Alla inlägg under februari 2012

Av Jöran Lundberg - 7 februari 2012 20:33

Jag var på en sammankomst i går där man bland annat diskuterade flyktingfrågor. Det berörde specifikt ensamkommande flyktingbarn. Man övervägde att ta emot ytterligare ett antal sådana flyktingar. Bland argumenten som framskymtade fanns också det att det skulle vara ekonomiskt lönsamt rent affärsmässigt sett.

Jag har förut hävdat och säger det igen, att bakom varje flykting som kommer ligger det en personlig tragedi och ett liv som präglat dessa människor.  Kanhända har ett ensamstående barn vuxit upp i en miljö där krig och våld dominerat. Kanhända har de utbildats till barnsoldater med allt vad det innebär. Kanhända har de därigenom förlorat respekten för livet som något heligt och oantastligt.

När man planteras in i en mijö där helt andra sociala mönster dominerar blir det en konfliktsitution som kräver stora och långtgående insatser för att komma till rätta med.  Dessutom  kan det  ta väldigt lång tid att förändra.

Jag anser att flyktingpolitiken är en koloss på lerfötter där de humanitära krafterna många gånger får stå tillbaka för andra och mer dominerande intressen. Jag är fullt medveten om att det är en svår uppgift att handskas med, men nog vore det väl nödvändigt att kärleken och omsorgen kunde få dominera över snikenhet och intolerans.

Läs gärna igen min dikt "Jag föddes i Afrika" som finns längre bakåt i min blogg under Måndagen den 9 januari.


Det kan hända att det blir ett litet glapp i bloggskrivandet någon dag framöver. Jag och Kära hustrun är nämligen bjudna till Härnösand. Får jag tillgång till en dator där kommer jag eventuellt att höra av mig med några krumelurer. Vad det nu kan bli. Annars önskar jag er en ljuvlig tillvaro med en tillfredsställande matsmältning. Så kom jag att tänka på den omtänksamma mamman som skickade en lapp med sin dotter till skolfröken med följande lydelse: "Härmed får jag vördsamt annhålla om min dotters avföring från resan". Ha det  så gott alla bloggdiggare.


En vickning kan vara många små kredenser

till gagn för den som njuter av dess väl

En vickning kan också vara nackens referenser

i förhållande till kropp och själ


Hejdå. Jöran.





Av Jöran Lundberg - 6 februari 2012 13:44

Det kanske kan vara dags att ge er svar på de frågor om Björnamåle som jag hade häromdagen. Det verkar inte som om det är någon som vågat sig på någon gissning.

Lite klent tycker jag för vår dialekt är bland de vackraste som finns.

Här är i alla fall svaren:  

01 Ampen = Orolig

02 Blister = Vissla

03 Darjkang = Granriskvist

04, Fäjjen = Glad

05 Gimmarne = Främre delen av bakugnen

06 Häv = Högmodig Nöjd Belåtan

07 Ikkor eller I´kor = Ekorre

08 Däri löte = På håret Nätt och jämt

09 Möxe = Maka (till) Möx att däg = Flytta dig lite

10 n´sinner = Lite grand el. En gnutta Dä va ba n´litn sinner kvär.

Det kan tänkas att jag återkommer med nya uppgifter så småningom. Skam den som ger sig.

Så vill jag slå ett slag för filén för den har ju inga ben, men visst är den rätt homogen och innehåller lämplig dos seloken en liten gnutta selen samt därtill en procent protagen  som stärker  den som är klen.


Ha det bra alla bloggdiggre. Hejdå. Jöran.


Av Jöran Lundberg - 5 februari 2012 17:56

Ett lite märkligt uttryck som har vi när det blir mildare. Då säger vi att kylan "slår sig". Jag vet inte om det uppstår någon smärta när den gör det, men undertecknad känner tvärtom en viss tillfredsställelse när det blir mildare.

Häromdan när jag var uppe på Kammen och eldade i det kyliga vindskyddet hade jag kameran med mig vilket resulterade i nedanstående foto.


  


Jag var också ute på en promenad ner till Strandvägen och då tog jag dessa foton:


  

En härlig vinterbild av vår vackra miljö.


  

En bild av grillkåtan i motljus.


  

Den gamla sågramen verkar trivas i sin vintervila.


 

En vintrig gatubild från Långviksmon.


  

Det finns inte bara tallar på Tallbacken. Här är den gamla rönnen i vinterskrud.


Så tar jag farväl av mina kära bloggdiggare med en gnutta poesi.


En stilla kväll med helgdagsfrid ger ro för själ och sinne,

ger kraft och styrka åt den tid då vilans dag är inne,

som våra hjärtan fyller.

Då kan vi se vårt sanna jag som genomlyser anden

och gör oss redo för den dag vi sliter jordebanden,

från världens larm och myller.


Vi åt "Biff Stroganoff" till middag idag, då  kom jag att tänka på hans levnadsöde.


Vår  gamle vän mister Stroganoff var en blodig rackare

som gick omkring och gjorde biff av alla sina belackare

Men om  man tänker rätt är den rätten rätt så god

och därtill ger den kraft och verkligt levnadsmod.


Hejdå. Jöran.




Av Jöran Lundberg - 4 februari 2012 15:49

Kylan håller i sig. I morse hade vi så nära 28 grader här på Tallbacken. Nere vid Storsjön var det 35 grader på vissa ställen. Det inbjuder inte till några större uteaktiviteter men å andra sidan är det definitivt myggfritt. Jag var ändå ute en stund, klädd efter flerskiktsprincipen, och tog en promenad upp till vindskyddet på kammen. eldade och kokade kaffe till fika. Det var inte många som var ute i den här kylan, endast Thomas af Klinteberg som prepareraade skidspåret.

Så har jag erfarit att det skall bli melodifestival igen,  för vilken gång i ordningen vet jag inte, men på mig väcker den inga heta känslor. Jag läste lite grand om programmet men tyckte det verkade rena nippran. Det var bland annat en banan som skulle sjunga om en banan. En skall sjunga en låt som heter "Jag reser mig igen" trots att jag inte sett hnom falla någon gång. En av grupperna som sjunger kommer troligtvis inte överleva festivalen, de heter nämligen "Dead by April. Den enda som verkar ha lite krydda i sig är Maria Sernerholt som sjunger "Salt och peppar"

Nu måste jag åka på fest.


Hejdå. Jöran.

Av Jöran Lundberg - 3 februari 2012 22:40

Den Sibiriska kölden som lägrat sig över Tallbacken verkar hålla i sig några dagar till. Det märks på bränsleförbrukningen när det är en så ihållande kyla. Men vi har det varmt och skönt och lider ingen nöd. Värre är det i östeuropa där de inte verkar ha tillräckligt med uppvärmningsanordningar. Där är det ett rätt stort antal som dukat under i kölden.

Vi hade en underbart solig dag där det slösades med ljus över de vita vidderna. Jag var på en rätt lång tur med sparken och jag upplevde det väldigt uppfriskande. Nu sitter jag här i sena kvällen och funderar om jag till äventyrs kan skriva ner några vettiga tankar.

Det enda vettiga jag kommer på just nu är att önska alla er bloggdiggare en fin natt och en ändå skönare morgondag.


Korv och makaroner i väldiga portioner är mat för grevar och baroner, ävenså för bataljoner och konsulpetitioner liksom tusen millioner

universitetsinstitutioner. Närande för kroppsfunktioner men ej för ciceroner som av gamla traditioner visar rostiga kanoner för män i guldgaloner som på grund av vrånga könshormoner och nippertippsfasoner får svåra konvultioner av sådana ransoner.


Hejdå. Jöran.

Av Jöran Lundberg - 2 februari 2012 20:16

Även vi på Tallbacken har drabbats av den sibiriska kölden. Jag skulle tro att i natt går det nog ner mot 25 grader kallt, men det är vindstilla och torr luft så kylan biter inte så hårt. Inomhus har vi det varmt och skönt med en lämpkig fyr  vedpannan.

Så tänker jag fortsätta i min "missionsgärning" genom att återigen lära er några ord från björnamåle. Ni får alltså lista ut betydelsen av följande ord:

01. Ampen =

02. Blister =

03. Darjkang =

04, Fäjjen =

05. Gimmarne =

06. Häv =

07. Ikkor eller I´kor =

08. Däri löte =

09 Möxe =

10. n´sinner =

Här har ni tio nya uppgifter att lista ut betydelsen av och det går väl "lätt som en plätt".


Ketonturbulens
Salig den som sig förser med en lämplig dos ketoner

eftersom de genast ger hjärnsubstansen injektioner

och förbättrar minnesfasen

De ger närig till de grå och förklarar toleransen

Gör så att du kan förstå allt i konvenansen

Hos den homosapa rasen.

Så om du ständigt mera lär av livets undertoner

du rör dig i en atmosfär av disparata intentioner

så blir du mer befaren.

Då kan du leva livet rikt med många sköna minnen

Då tanken  följer mera strikt de mentala sinnen

som gör dig mer erfaren.

 

Hejdå. Jöran.













Av Jöran Lundberg - 1 februari 2012 17:58

Det var som sagt en märklig match med MODO mot Djurgården i går kväll. Under den första perioden behärskade MODO helkt föreställningen och vann skotten överlägset men gjorde inga mål. Andra perioden behärskade Djurgården föreställningen men gjorde inga mål. Tredje perioden krigade båda lagen tappert men gjorde inga mål. Till matchens sista sekund, då gjorde MODO mål och vann matchen. Otroooligt!

Livet på Tallbacken går i lugna banor, det verkar br'änna till och bli kallt. Sådär en 15-20 grader, men det är vara att hålla grytan kokande och värmen inomhus.


Ett sanningens ord

En sanning jag här vill förklara,

morot är en hälsosam vara.

Av den gör man rätter så rara,

närmast oslagbara.

 

Med den kan man näringen klara

och sig mången prövning bespara

och därtill hälsan bevara,

bland Guds lilla barnaskara.


Hejdå. Jöran

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards