injail

Alla inlägg under februari 2012

Av Jöran Lundberg - 19 februari 2012 22:24

Det är sen söndagkväll och jag försöker att delge er kära bloggdiggare något vettigt. Det senste snöfallet gav väl cirka två decimeter. Lite ojämnt fördelat på grund av den hårda vinden. Det verkar inte var någon hejd på allt snöande. I morgon måndag verkar det bli en mellandag då det är rätt vackert och klart väder.Temperaturen håller sig runt 0-strecket.

Jag ämnar lära er ytterligare några ord från mitt hemlands Björnamål.

Trôva = trampa cykel.

Farde vä = Följde med.

Ôcken = vilken.  Ôcken ärä = vilken är det.

Dyngböxern = Smutsbyxorna.

Fejen oppi syna = Visa ett glatt ansikte.

Gompen = T.ex en kossas bakdel. (även en kvinnas) Hon va fale bre över gompen.

Knevecka = Knävecken.

Traje = Trivas. Han trajdint na vidare lave falke = Han trivdes inte så bra i folkhopen.

Ärmbôgan = Armbågen.

Krappås´n = Taknocken

Kvamne = Kvävas el. Tappa luften.

Jalmes = Klaga.

Det kan räcka för den här gången. Efterhand blir ni nog duktiga "björnamålare".


En grönsaksbuljong, kan mången gång ge mättnad dagen lång.


Hejdå. Jöran.

Av Jöran Lundberg - 18 februari 2012 20:27

MODO torskade mot Färgestad med 3-0 vilket inte var så bra. Men det är bara att ta nya tag. Förvånansvärd bra publiksiffra ändå, över 7.000 i detta snöoväder är fullt godkänt.

Det snöar och blåser å det gtövsta just nu, det är ett under att vi har elktriciteten kvar, men det är väl bara en tidsfråga innan lyset slocknar. Jag hoppas bara att jag få ha kraften kvar tills jag skrivit detta inlägg färdigt.


f

fu

fun

fund

funde

funder

funderi

funderin

fundering.

Jag har en underfundig reflexion

är en by  en stabil habitation?

av enahanda slag

eller möjligen en hög koncentration

av hus med konstig konstruktion

av mångahanda slag?

Håll er friska alla bloggdiggare och ta detta råd till er till slut.

Ni får en bra digestion om ni har ständig produktion av magsaftemulssion eftersom ni då får abolition från hög koncentration av gasfermentation.


Hejdå. Jöran.

Av Jöran Lundberg - 17 februari 2012 18:44

MODO tog en viktig seger i elitserien i går kväll då de besegrade Luleå med 4-1. Av någon anledning fick man en känsla av att Luleå inte förtog sig eftersom de spelade rätt tamt. Naturligtvis var MODO i så mycket större behov av poängen, så det var nog bra för själva serien.

Det signaleras om att vi skall få mera snö även om jag tycker att vi har fått nog av den vara för i vinter. Det är tyvärr så att det inte är undertecknad som reglerar snötillgången i Norden. Annars skulle det har sett ut på ett annat vis. Om det därvid skulle bli bättre låter jag vara osagt.

Därmed avslutar jag denna blogg med en s.k."dasshistoria" Det var så att på forntidens utedass var väggarna ofta belamrade med mer eller mindre poetiska alster i form av olika verser. Så var det någon som skrivit följande vers_ "Tegnér han var en stor poet, men han skrvev aldrig när han sket". Då var det en annan som skrivit under den följande sanna ord. "Du som denna sanning vet, varför skrev du när du sket?"

Nu är det slut på det dassiga.


Vill du med  din matkonst skryta. Boeufbourguignon är en läcker gryta.


Hejdå. Jöran.


Av Jöran Lundberg - 16 februari 2012 08:53

Dä ha vöre ommafallt (stressigt) na dagar. Dels ha ne vöre snösköttninga åsså ha ne vöre sammanträda. Men nu tänk je rötta ne na radern att ja.

Det är inte säkert att det blir några längre filosofiska utläggningar men några små krumelurer skall jag väl kunna åstadkomma. Livet på Tallbacken går i lugna hjulspår och februarivädret är väl rätt normalt. Det är omväxlande snöfall och perioder med vinterkyla. (idag är det cirka 15 grader kallt). Men det är granna dagar med sol över vitt vitt vinterlandskap, så vitt jag kan se.

Dels för att förkovra mig och dels för att inte alldeles bli akterseglad vad gäller svenska språket brukar jag läsa några kapitel då och då i Svenka Akademiens ordlista. Jag fick till exempel fatt i orden glossa och glossarium. Glossarium är lika med ordlista med förklaringar. En glossa är en ordförklaring eller randanmärkning. Tänk va många spännande kapitel det kan finnas i en så pass "tör" bok som  SAOL. Jag som i en del bloggar har hyllat ll l (livslångt lärande) måste ju försöka leva upp till detta axiom. Så har vi t.ex idiosynkrasi = överkänslighet mot något ofrivilligt. Avsky. Motvilja. Eller rigorism = överdriven stränghet.


En som vill i vislig lärdom  frossa

har säkert mycken nytta av en glossa

upplysningsvis.

Upplever mången tidsbesparing

när han på orden får förklaring

förhoppningsvis.


Hejdå. Jöran.



Av Jöran Lundberg - 13 februari 2012 20:34

Jag råkade av en händelse titta lite på Melodifestivalens deltävling från Göteborg i lördagkväll. Naturligtvis undgick jag inte att fascineras av den unge artisten Ulrik Munther. Att han gick vidare till tävlingen i Globen förvånade jag mig inte över. Inte så mycket för låten som för den charm han utstrålade. Han måste ju vara ungdomens och framför allt flickornas favo. Det skulle inte förvåna mig om han även går vidare till Azerbajdzjan. Så fungerar nämligen omröstningen i den ibland lite konstifika tävlingen. Det kan å andra sidan vara ett lite spännande och annorlunda upplägg att tävla i charm och utstrålning i stället för en melodi. Jag säger bara: Lycka till!

En bild av den charmiga grabben

 

Annars har det vari en helt vanlig måndag på Tallbacken. En skotertur i den underbara terrängen samt ett givande diakonalt hembesök har gett mått och mening åt tillvaron. Tänk vad ett enkelt och förtroligt samtal människa till människa kan vara fint.


Ödmjukhet

Var ödmjuk inför tiden, se på den med välbehag

tillfredsställelsen och friden ges dig varje dag

när du för den dig böjer

Så möter du de  skeden som fyller upp ditt liv

och njuter av den freden som födes ur ett bliv

som dag och tid förhöjer.

 

En sådan soppa

En soppa fylld med Ängamat, känns ända in i själen

ger styrka åt en god kamrat, från hjässan ned till hälen

Så sörpla på i godan ro ta till dig av dess näring

sa gubben i sitt sköna bo och ävenså hans käring.


Ha de bra alla bloggdiggare.

Hejdå Jöran.


Av Jöran Lundberg - 12 februari 2012 22:55

Jag citerar en dikt av Marina Mönsterberg som handlar om mat vilket passar mig utmärkt.

Jag skulle bjuda gäster

på något riktigt gott.

Och som på alla fester

så skulle de va´flott.


Jag läste om en förrätt

som skulle vara kall.

De verkade ju "görlätt"

men god i alla fall.


Den skulle jag då testa,

men usch va de va svårt.

Jag spillde ut det mesta

och resten blev för hårt.


Jag hade aldrig prövat

min mosters fiskrecept.

Jag borde nog ha övat

nu blev det ganska knäppt.


Dessären som jag gjorde

blev lite si och så.

Nu vet jag att jag borde

ta sånt jag tränat på


Me de tackar jag för i dag och önskar alla bloggdiggare en god sömn


Hejdå. Jöran

Av Jöran Lundberg - 11 februari 2012 11:12

Jag såg lite på Skavlan i går kväll.Förutom en del andra, bland annat Mona Sahlin var där också en sk. relationsexpert från Amerika. Han  hade en tendens att ta över hela programmet eftersom det ibland var svårt att få stopp på hans otroliga svada. Bland annat brerörde han relationerna mellan äkta makar. Där hade han vissa bestämda teorier om detta samsspel.

Jag har berört det förut i olika sammanhang men jag tror att alla relationer mellan människor är vktiga. De bygger i första hand på uppriktig kärlek och ärlighet. Att kunna acceptera varandra precis så olika vi är skall således vara grundbulten i all gemenskap. Denna olikhet kan också vara stimulerande för våra relationer.


I dag är det en underbart fin vinterdag, bara några grader minus och soligt väder. Kanske som gjord för en tur med skotern. Men det blir nog inte någon omfattande skoterfärd eftersom Kärahustrun och jag skall med buss ned till Örnsköldsvik för att vara med på en teaterföreställning på Gnistan i gullänget. De spelar en fars som heter "Så var det annonsen" som enligt recensionerna är väldigt rolig. Kanhända kan jag skriva mer i en senare blogg.


Om Vårrullar minner om vår,

där man i vinterkylan står,

kanhända man vårkänslor får,

så att man till sommaren trår.

 

Men om bara dagarna går

och man tiden  riktigt förstår

livsgnistan inte förgår

soliga sommardagar uppgår.


Hejdå. Jöran.

Av Jöran Lundberg - 10 februari 2012 22:54

Vill sända en liten häslsning till alla kära bloggdiggare att jag ny är åter på Tallbacken efter vår lilla resa till Härnösand. Resan gick bra och det var väldigt trevligt. Det utformades som en liten släktträff då Rune hade samlat syskonskaran till ett  "meeting". Annars blir det ordinarie släktmötet  under midsommarhelgen i Björnlandsbäck. (Det är i år inplanerat till helgen före midsommar).

Timmen är sen och jag skall försöka återkomma under morgondagen med ytterligare kommentarer.

Därför önskar jag en god natt, god sömn.


Att äta rysslik soppa med lax gör mig så mätt att det är dax att sluta bloggen strax.


Hejdå. Jöran.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards