injail

Direktlänk till inlägg 3 juni 2011

Världens bästa granne

Av Jöran Lundberg - 3 juni 2011 22:01

Den som har en så gammal Mersa att den blivit myndig och därmed fått "rosträtt" känner sig ofta i underläge. Trots alla mina ansträngningar att sätta in en ny styrspindel i stället för den som pajat rönte jag inte den minsta framgång. Jag hade förlikat mig med mitt öde och beställt bärgning ned till Örnsköldsvik och tid på verkstad för reparation. Det skulle naturligtvis gräva ett stort hål i min ekonomi, men jag var beredd att ta den smällen.

Då mötte jag en av mina fina grannar och det blev tal om mitt misslyckande. "Men nog vore det väl märkvärdigt om vi inte skulle kunna fixa det" sa Sture, som har att hjärta av guld. Han kom med diverse verktyg och hjälpmedel. Med gemensamma krafter gav i oss i kast med uppgiften. Och si. Efter ett antal timmar med skruvande, hamrande och donande hade vi den nya spindelleden på  plats. Jag var överlycklig över att återigen kunna ratta min gamla trotjänare och dessutom kunna avbeställa både bärgning och verkstad. Jag ville förstås ersätta honom för jobbet men han avböjde. "Äh, vi hjälp varann. En annan gång är de kanske jag som behöver hjälp" sa Sture på sitt lugna sätt. Jag rörs till tårar över en sån generositet.

En annan gång ska jag berätta om alla andra fina grannar jag har här på Tallbacken. Det är otroligt värdefullt att ha den genuina grannsämja som gör att livet blir lätt att leva.    Här måste jag sätta in en smaileys för att ära alla mina fina grannar.

Det sägs om en gammal hantverkare att han satte upp en skylt med texten "Stängt mellan hägg och syren", alltså under den finaste tiden på året. Jag skall i alla fall försöka hålla igång min blogg till "de resandes förnöjelse".


Nu har jag ätit ett ägg, men jag känner mig inte mätt. Men jag vet att jag är mätt för jag har ätit ett ägg.

Det sa en gammal filosof en gång i tiden.

Hejdå. Jöran.



 
 
Ingen bild

Camilla Lundberg

5 juni 2011 20:28

Vet inte varför, men jag blir (inte) lite förvånad när dina smilisar skålar i öl!

Jöran Lundberg

2 oktober 2011 21:29

Mina Smajlisar kålar inte i öl utan i mjölk.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards