injail

Alla inlägg den 3 februari 2015

Av Jöran Lundberg - 3 februari 2015 22:36

Ett besök i orienten.

KäraHustrun och jag var i kväll inbjudna till Örnsköldsvik församlinghem där församlingen anordnat en afton med orientalisk prägel. En gång varje år bjuder de alla som erbetat ideellt för kyrkan till en trevlig kväll med mat och underhållning. (OLD-fejs har ett finger med i spelet) Jag måste tillstå att förtäringen var långt ifrån ”pärern å fläsksåsn”. Det började med en vlkomstdrink bestående av indiskt te, så kallat Chai latte tillsammand med nötter, dadlar och frön (ej busfrön). Huvudrätten bestående av Kryddat ris, Falafel, Tzatziki, hummus, tabbouleh, vindolmar samt orientaliskt bröd. Måltiden avslutades med Kanelkaffe och Baklava bakad av filodeg, nötmassa, smör ovh sockerlag och med ursprung från det Osmanska riket. Det var lite för ”magstarkt” för min känsliga kista som reagerade lite surt på anrättningen men annars var det OKEJ.

Vi blev även bjudna på en uppvisning i magdans av ett antal orientaliskt klädda brudar. Efteråt fick vi själva praktisera densamma färdigheten. Jag tänkte att ”mage de har man ju alltid” men att ställa upp till dans var den dessvärre inte så villig till. En mage vars huvudsakliga uppgift i livet har variut att processa födoämnen av skiftande slag till fekalier och dessutom  har hållit på i 85 år är skam till sägandes inte srdeles danslysten. Men jag måste berömma den och tillstå att den gjorde så gott den kunde.

Rätt nöjda med tillställningen åkte vi hemåt i den snöiga vinternatten

Gonatt och gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards