injail

Direktlänk till inlägg 9 maj 2019

Information.

Av Jöran Lundberg - 9 maj 2019 21:50

Att förmedla ett budskap.

1. Informationens innehåll.

För att kunna förmedla både rätt och angelägen information fordras minst två viktiga komponenter. Dels bör man ha ett adekvat budskap som upplevs viktig för mottagaren. Dels måste det även finnas en mottagare som med starkt intresse kan betrakta informationen som nyttig för denne. Det ställer av naturliga skäl vissa krav på den som har ett budskap att förmedla. Det är således upp till dennes skicklighet som förmedlare av det tillgängliga budskapet som till syvende och sist gör informationen till något intressant..

2.Informationens språklighet.

Hela informationsprocessen är ett växelspel mellan givare och mottagare. Den som tror sig ha ett viktigt budskap som denne vill förmedla till en presumtiv mottagare måste kunna ge det en språklig dräkt som dels lyser grant i läsarens ögon och dels ha ett läsvärde som ger denne en språklig upplevelse som går direkt till hjärtat. Det är dessvärre inte alla förunnat den förmåga till verbal skicklighet som gör informationen till en harmonisk enhet med läsaren. Jag vill dock påstå att detta eventuella handikapp inte skall vara ett så stort hinder att man avstår från att driva sin mening. Ty även ett budskap som mottas med viss skepsis enär det anses krångligt har ett berättigande om informationens har en tyngd som bevekar läsaren.

3. Informationens verbala tyngd.

Om man har ambitionen att förmedla ett budskap genom det talade ordet ställs helt andra krav på utförandet. Då måste man ha förmågan att strukturera sitt budskap till ett framförande som kan lätt uppfattas av åhörarna. Vad jag kan förstå erfordras då en helt annan språklig uppbyggnad. En enklare språklig konstruktion som är mer anpassad till talspråket. Samtidigt som man inte får mista budskapet innehåll och tyngd. Personligen ägnar jag mig hellre åt den skriftliga informationen än med den talade. Jag upplever mig i viss mån otillräcklig eftersom jag tycker att jag alltid missar en del av det jag vill säga. Det är endast vid de tillfällen då jag berättar något jag varit med om. Händelser som berör personer jag mött i olika sammanhang känns lättare att verbalt beskriva.Jag är väl medveten om att andra har så mycket lättare för det talade ordet. Något som jag har full beundran för.

4 Information. Vad är den bra för?

Vi människor lever inte isolerat. Alltid ensamma, helt i vår egen bubbla. Det är en destruktiv tillvaro. Leder  lätt till isolering. Vi är beroende av att dagligen tillägna oss en viss information för att vi inte skall mentalt förtvina. Rätt daglig information är således bra för oss. Det är dock en grannlaga uppgift att sovra i det enorma informationsflöde som alltid omger oss. Därvid bör man nog helst utveckla en hållning till detta flöde som känns hanterbart. Vissa tillfredsställer sin hunger efter information genom tidningar och böcker medan andra hämtar det mesta från radio och TV. Det är således upp till individen själv att avgöra. Att till exempel hämta en del av sitt behov av information genom denna blogg kan vara ett genialt drag. Något som visat sig vara till hälsa och välgång för ett stort antal individer världen över.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards