injail

Alla inlägg den 14 juli 2018

Av Jöran Lundberg - 14 juli 2018 22:19

Särskrivning eller sär skrivning

Särskrivnng är en finess som alltid fascinerat mig. Av den anledningen har jag samlat en del sådana i en dikt jag presenterar för er. Håll till godo.

Att dela på ord.

Att dela på ord tycks för många va kärt Det märks nutilldags titt och tätt.

Det kan stundom vara en smula prekärt då meningen inte blir rätt.

 

”Rök fritt” på en skylt tolkar många helt klart som att det får bolmas hej vilt

men med ”Rökfritt” blir budskapet helt uppenbart  till innehållet helt väsensskilt.

 

En ”bardisk” är ofta belamrad med glas och flaskor och drinkar och så

Ifrån en ”bar disk” kan väl ingenting tas den finns ju ingenting på

 

Bekantskapsannonsen jag läste igår. ”Jag söker en brun hårig man”.

Besvaras nog av en som intet förstår. För han är ju brunhårig han.

 

En ”sjukgymnast” knådar, sliter och drar, tar hand om de muskler som brast.

En sån kompetens tror jag inte den har, som endast benämns ”sjuk gymnast”.

 

Över en ”bred vid” sjö kan man skåda, med en utsikt så len som katten

Men en sådan ordning bara kan råda om man befinner sig ”bredvid” detta vatten.

 

”Antikhandlare” sysslar med gamla ting som människor haft fordomdags.

Men det också kan hända att efter ett pling en ”antik handlare” anländer strax.

 

”Mattpiskare” dammar donar och slår med finaste form och ferm frenesi

Men en ”matt piskare” ytterst lite förmår då han förlorat mest all energi

 

”Tusenbröder” är rätt många glin som simmar kring i en damm

Men ”tusen bröder” i en orden så fin kan tåga i paraden fram.

 

Med en ”hästskjuts” åker man flott allt ifrån start och till mål.

Men om en ”häst skjuts” med ett skott då har den fått vad den tål.

 

”Strömavbrott” är något som sker när ledningen råkat få brott

Men något som verkligen ger bryderi är en ”ström av brott.”

 

Nu har vi verkligt problem med vårt ”kassasystem”

Ty åter det uppstått problem. Med vårt ”kassa system”

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards