injail

Alla inlägg den 10 juli 2018

Av Jöran Lundberg - 10 juli 2018 22:32

Jordbubbar.

Många betraktar jordgubben som ett bär men är i verkligheten en frukt, en stenfrukt. Oavsett detta är jordgubben något som hör sommaren till. Särskilt kring midsommar är färska riktigt mogna  jordgubbar med grädde en delikatess som man inte vill vara utan. Men trots den fina sommaren och det soliga vädret har det inte varit så gott om smakfulla gubbar. Dessutom tycker jag att priset har varit rätt högt. Jag köpte en liter häromdan på ICA och betalade ett hundra kronor per kilo. ’Dessvärre har jag inte satsat på att sköta om mitt eget jordgubbsland så det ger inte någon skörd att tala om.

För vårt vanliga behov har vi rätt många lådor gubbar i frysen kvar sedan i fjol så vi är inte strandsatta. Nu är det så att min gode vän Åke Vestberg i Grytsjö har en rätt omfattande jordgubbsodling för självplock så jag har beställt ett antal kilo av honom. I morgon skall jag åka ner och komplettera vårt förråd. I övrigt är det ovisst om vår möjlighet att plocka några av skogens bär eftersom det inte verkar bli så mycket av dessa på grund av torkan. Dem som lever får väl se!

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards