injail

Direktlänk till inlägg 28 januari 2018

En ny vecka.

Av Jöran Lundberg - 28 januari 2018 22:01

Söndagskväll

En ny vecka ligger framför med alla dess möjligheter. Det är bara upp till vad man vill göra av den. Men tiden flyter ändå iväg med en jämn och stadig lunk. Till detta bifogar jag

Dagens dikt

Allting är sig ganska likt

När man skriver dagens dikt.

I den finns ingenting av vikt.

Bara något konstifikt.

 

Om man blandar till och ger

Av tankar som blir fler och fler.

I detta bara nonsens ser,

så blir det ej så mycket mer.

 

Då orden irrar runt omkring,

som dansare i sluten ring

och inte har ett uns av sting

så blir det ändå ingenting

 

Den dag i dag är dagens dag

den är en dag av riktigt slag.

Och känner jag mig trött och svag

får jag i dag ta nya tag.

 

Att livet som ett nonsens är

kan säkert ställa till besvär.

Men en sanning som man lär

det är alltid som det är

 

Min framtid ligger nu framför

den tid som nära nig mig berör

därtill helt mig salig gör

om den på vägen rosor strör.

 

Kanske har jag då en chans

att skapa mig en frälsarkrans

som dyker upp från ingenstans

och bringar livet i balans.

 

 

Denna vers så meningslös

gör mig ändå spatiös

och bringar från en generös

sekiner till en medellös.

 

När jag fullbordat har mitt lopp

kan jag förnimma i min kropp.

För att det ej ska bli en flopp

så är det dags att sätta stopp.

 

Men ord som är från ingenstans

ändå har en viss substans

De ger åt språket redundans

som nonsensversens frälsarkrans.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards