injail

Alla inlägg den 16 juli 2016

Av Jöran Lundberg - 16 juli 2016 22:17

Timmerhuggning.

Jag kom  samspråk med en av mina grannar häromdagen. Han hade fällt ett par torrtallar som jag bekom av honom till min vedeldning. Han hade i sin ungdom varit skogsarbetare några år. Slitet med såg och yxa i oländig terräng och dessutom massor av snö. Då kom jag att tänka på en dikt som jag skrivit med just det temat. Jag bifogar dikten till monblogg i kväll.

N´Langjonk.

Han va´int nan skogsärbetar

För han va alldeles för tövlet.

 

Förste tree han skull fälle

tog hele dan förn.

 

Timmersvans´n han hadde va dålet fele

å röggen hans va bortitok för vek

sä dä geck som knövlet förn.

 

Å  snön stog ända oppi örstola pån

sä hörr han än gneka på,

sä vorte nä intjvätt förn

 

Kamratern hanrs töckte sönn ömmen

”Du ä på fel plass häri live”, sa dam

 

Sä searn fecken kömma in

pa bolagskantore.

 

Han skull gvässe pennnern

då tröbben hadde gått å.

 

Dä va fäll e lämplet göra att´n

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards