injail

Alla inlägg den 11 juli 2016

Av Jöran Lundberg - 11 juli 2016 21:52

Visdom.

När jag häromdagen var i Hemsjön lyssnade jag på radions Sommarpratare som var Malou (Marie-Louise) von Sivers, känd journalist och skapare av TV4-as Nyhetsmorgon. Initierat berättade hon om sin problemfyllda barndom med en far som ständig misshandlade henne. Det var en gripande historia berättad med all den skicklighet som, jag tror, bara hon kan.

Bland annat berättade hon om en intervju med dåvarande FN-chefen Kofi Annan då hon ställde den frågan hur han kunde stå ut med all den ondska han mött. Hans svar kom att radikalt påverka även Malous liv. ”En dag i skolan kom läraren in med ett stort vitt ark papper. I dess mitt var en liten svart prick. Läraren frågade eleverna vad de såg. Alla svarare att de såg en svart prick. Absolut fel sade läraren. Det som dominerar är ett stort vitt ark papper. Den svarta pricken är bara en liten del av det hela.” Kofi Annan menade att det är så lätt att se det svarta i tillvaron trots att det ljusa ändå har övertaget. Det lärde mig att alltid låta det ljusa vara min vägvisare  även om det finns inslag av svartaste mörker.

Det är så lätt för oss att påverkas av det svarta och onda i tillvaron trots att det ofta är en liten del av det hela. Vi gips lätt av pessimistiska tankar när det i stället skall vara optimismen som skall dominera vår tankevärld. Visst är vårt liv värt ett bättre öde än att alltid kläs i svart. Och som en professor sa: Människor som är optimister lever tio år längre än de som ser allting i svart.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards