injail

Alla inlägg under juni 2016

Av Jöran Lundberg - 10 juni 2016 22:11

EM i fotboll.

Nu är det igång, det som många fotbollstokiga världen över har väntat på. Har följt invigningen på TV. En timme före den började TV4 sända från Paris. En tämligen segdragen historia som est bestod av reklaminslag av mer eller mindre töntigt slag. Nu är det så igång där värdlandet Frankrike tar sig an Rumänien. När detta skrivs har det spelats en halvlek med 0-0 i resultat.

Jag är dessvärre ingen fotbollsexpert men jag tycker att Frankrike spelar långt under sin förmåga. Många felpass och passiv bollbehandling med många bakåtsparkar. Detta gör att Rumänien alltid får tid att formera sina trupper. Återstår halva matchen så det finns än tid att avgöra. Men jag tycker att Rumänien har goda chanser att skaka om värdlandet.

Det nu påbörjade EM-spektaklet skall pågå i en månads tid så det finns kanske anledning att vid något senare tillfälle skriva någon kommentar. Sverige går in i spelet på måndag kväll. Det har snackats om att de möjligen skal ha chansen  att te sig vidare från gruppspelet. Den som lever får väl se.

Av Jöran Lundberg - 9 juni 2016 20:35

,Makabert nationaldagsfirande.

I måndags firade vi vår nationaldag med pompa och ståt. I de allra flesta orter i vårt avlånga fosterland talade man sig varm för hur bra och generösa vi  är här i Sverige. Hur vi behandlar våra asylsökande vänner med stor humanitär känsla.

Samtidigt slår polisen plötsligt till mot en utsatt flyktingfamilj i Nyliden som vistats här under utvisningshot i 7 år. Trots stora svårigheter har de lyckats existera i den lilla byn. Med hjälp av förstående medmänniskor har de rotat sig och haft ett rätt drägligt liv. Nu har de fraktats tillbaka till Vitryssland, till ännu mer utsatthet och förföljelse. Utan minsta empati eller medkänsla går en hord av tjänstemän in i hemmet och bokstavligen rycker upp dem ur deras sängar. De ger dem inte tillfälle till ett värdigt uppbrott, eller möjlighet att lämna hemmet i någorlunda städat skick. Av foton att döma är det som om plötslig död har drabbat huset.

Eftersom polisen haft uppdraget att utvisa familjen i närmare ett års tid kan man tycka att de skulle valt en annan dag än just nationaldagen. Den dag som symboliserar fred och frihet göt de till en  brutalitetens och råhetens dag. Man ställer sig också frågan om det möjligen är gjort med avsikt. Blott för att obstruera mot den snällhet och generositet som kännetecknar just nationaldagen.

Några svar på frågorna får vi nog inte men visst är det en tragedi för de stackare som på detta sätt åter blir utsatta för övergrepp och våld.

Av Jöran Lundberg - 8 juni 2016 22:45

Blåsigt.

Jag hoppas verkligen att det här förfärliga blåsvädret som vi har just nu bara är en tillfällighet så att vi inta behöver uppleva det hela sommarn. En blåsig sommar vill vi inte ha. Enligt väderprognosen skall det mojna efter ytterligare något dygn. Däremot skulle det behlvas några droppar regn. Men som vanligt får vi ta det väder vi får, hur fåraktigt det än är.

Jag har i all hast skrivit en liten blåsvädersdikt som jag ämnar plåga er med. Håll till godo!

I körs å i skrekel

De starme ute sä dä ä rent å förfärlit

Man kan nästan int opprätt stå

Dä flyg å far sä dä ä kärr rentå besvälit

man rakt önnerst hörr nä hänne ska gå

 

Blåsväre ä int rakt na stå ätt

Man tyck säg int kömma nan vart

Dä bli ommafalt på rakt mange sätt

Skant e slute å blåse på ne hänn vise snart.

 

All dela far söm i körs å i skrekel

De flyge å virn te vinn hit å dit

å de ile å far söm tin stackars hôljeckel

å ställe dell e väldigans slit

 

Va fo väl skärv på tölamoe rakt myttje

Å vänt ut e hänn hisklige före

För hörr man än merne å tyttje

Bli  väre ändå söm de allten ha vöre.

 

Av Jöran Lundberg - 7 juni 2016 22:22

Skymningsljus

Det finns nästan ingenting som hänför mig så mycket som juninattens ljus. Den underbara dager som breder ut sig en stilla sommarkväll kring midsommartid. Den kan egentligen inte beskrivas i ord. Den måsta upplevas för att helt tränga in i ens medvetande. Den förmedlar också en stark känsla av välbefinnande som är helt förtrollande.

Jag bifogar ett fragment av en dikt som ännu inte nått sin fullbordan.

Sommarskymning.

Nu lägrar sig ett märkligt ljus

över gräs och dunkelgråa hus

Som en mäktig dimma.

Långt från dagens larm och brus

hörs sommarvindars stilla sus

 i nattens tysta timma

Av Jöran Lundberg - 6 juni 2016 21:40

En solig dag.

Nationaldagen 6 juni bjöd på idel soligt väder. En stor skara björnabor och andra hade samlats vid hembygdsgården i Björna. Firandet gick i traditionell stil med Björnakören som sjöng många vackra sånger. Kjell-Erik Edlund höll en andakt med anknytning till Sverige i världen. Högtidstalet kan jag inte ha någon uppfattning om eftersom jag är part i målet men jag tror att det blev uppskattat. Det blev fin gemenskap med mycket sorl och surr kring kaffekoppen. Under tiden underhöll Mats Nilsson oss med mång fina låtar på sitt instrument. Han är verkligen duktig underhållare. Han skulle varit värd att uppmärksammas lite mera. Nu drunknade hans musik lite grand i allt gemensamt surr. Fint var det i alla fall.

Just nu upplever vi årets vackraste tid, den mellan Hägg och Syren. Det är bara så svårt att riktigt få tid att njuta av den eftersom tiden tas upp av så mycket annat oväsentligt. Jag ämnar mig i morgon upp till Hemsjön för att fortsätta med behandlingen av fasaden. Men det är inte helt säkert eftersom det ofta kommer något annat emellan.

Idel sköna sommardagar önskar jag er alla.

Av Jöran Lundberg - 5 juni 2016 21:03

Nationaldagen

När de flesta av er läser den här inlagan är det sjätte juni och således vår nationaldag. Även om den inte är lika firad sim norrmänenes ”Syttende Maj” har vi ändå anledning att påminna oss vilket fantastiskt land vi får bo i.

Förskonade från förödande krigshandlingar under en lång tid har vi haft möjlighet att bygga upp en välfärd som är unik även med internationella mått. En underbar natur som med årstidernas växlingar skänker skönhet året om. Nationaldagen firar vi också under den finaste tiden på året vilket gör oss ännu mer motiverade att uppmärksamma  den.

Lokalt firar vi med en festlighet på Hembygdsgården i Björna kl. 12.00 Olika begivenheter gör att det kan vara en god idé att göra ett besök. Om inte för något annat så för att lyssna till högtidstalet som undertecknad bloggskrivare står för. En kaffeslurk är ju heller inte fel. Så välkommen!

Bifogar en hyllning till vårt land i form av dikten

Mitt land.

Mitt land är min fristad på jorden

Mitt land är sol och fågelsång

Mitt land är de dukade borden.

Mitt land är en sommar en gång.

 

Mitt land är en stig över heden

mellan  stolta stammar den går

Mitt land är de skimrande skeden

som lyser av dagar och år

 

Mitt land är spegelblankt vatten

Mitt land är den vällande ström

Mitt land är den skimrande skatten

Mitt land är min ro och min dröm.

 

Mitt land är strävsamt knog

Mitt land  är  läkande  ro

Mitt land är en valkig hand på en plog

Mitt land är hopp och framtidstro.

 

Mitt land är Torsten, Per och Stina

Mitt land är ock Luka o Raohad.

Mitt land är ungdomar fina

Men också flyktingen ifrån Dahad.

 

Mitt land är framgång och välfärd

Mitt land är en sommar så blid

Mitt land är en helig gärd

Mitt land i en värld så vid.

 

Mitt land är min framtids lycka

Mitt land är gemenskap och frid

Mitt land är den plats jag vill smycka

till de skimrande rosornas tid.

 

Av Jöran Lundberg - 4 juni 2016 22:39

Dagen i dag.

En helt vanlig lördag på Tallbacken. Jag har donat och fixat lite på tomten. Ansat gräsmattan och konstruerat en såmaskin för den gödsel jag ämnar berika nämnda gräsyta med. På vissa delar är det rätt mossartat varför jag skall försöka gödsla ordentligt för att på så sätt ge gräset en chans att växa till sig.

Funderade också vad en dag i mitt liv egentligen är. Hur tar man tillvara den på bästa sätt. Just detta har jag försökt fånga i en liten dikt en gång.

 

På tidens staffli.

Att måla en helt vanlig dag

den dag som mitt nu illustrerar

Kan vara ett svårartat företag

med nyanser mitt liv karikerar

 

Det kan möjligen vara en grund i grått

med någonting lätt  violett

Måhända kanske en strimma av blått

som livet och tiden har mätt

 

Ibland är det färgat i rosenskimmer

somliga dar i gråaste grått

men de nyanser vi ändå förnimmer

är de vi av lyckan har fått

 

Kanhända dagen idag är melerad

en blandning av svart och vitt

måhända är den helt koncentrerad

till någonting mindre solitt

 

Helheten blir ändå bara  kroki

krumelurer av små och banala mått

En skiss med många plumpar uti

som målarens oförmåga förrått

 

Men kanske om det bara plumpar blev

den målning jag gjorde i går

som i skilda nyanser mitt liv beskrev

en chans till bättring i dag jag får

 

 

Av Jöran Lundberg - 4 juni 2016 09:16

Förhinder.

En del bloggdiggare, vilka har som vana att det varje morgon skall finnas ett mer eller mindre intressant inlägg på min blogg, denna morgon gripits av saknad. Orsaken till detta är att jag var borta och kom hem så sent att även jag, som i vanliga fall är en nattuggla, inte hade ork att skriva något i går kväll (natt). Kompenserar detta genom att skriva några rader  nu på morgonen i stället.

Läget på Tallbacken är alldeles utmärkt. Vi får ”behall mat´n” som dom uttryckte sig för gammalt. Lite svalare sommartemperatur har vi för närvarande. I morse var det 7 grader men det är ju molnfritt och därmed idel solsken så det blir nog värme i dag också. Efter som det är nationaldagen på måndag så kan man se den här helgen som en långhelg för de som i vanliga fall är bunden på sin arbetsplats. Detta gäller ju inte undertecknad bloggskrivare eftersom jag i egenskap av ”friherre” i viss mån disponerar min tid. Eftersom det är en så fin sommartid kan det vara skönt för trälarna att slå sig lös ibland

I går försökte jag räkna antalet blommor på våran Hägg men när jag kommit till tiotusen gav jag upp eftersom jag då endast kommit en liten bit på väg. Man kan undra över hur det kan vara motiverat med en sådan slösande prakt. Men det är bara att tacka och ta emot. Dock är det som med livet att det varar en alldeles för kort tid

Avslutar denna skrivning för att eventuellt återkomma i kväll?

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards