injail

Alla inlägg den 5 juli 2016

Av Jöran Lundberg - 5 juli 2016 22:19

Retorik på partiledarnivå.

Den årliga politikerveckan i Almedalen på Gotland rullar just nu som bäst i TV-rutan om kvällarna. Partiernas politiska budskap basuneras ut med yttersta emfas, vilket jag i min blogg avstår från att kommentera. Däremot är jag imponerad av deras mästerliga retorik. Ingen av de som hittills uppträtt på estraden i Almedalen anser jag har fallit ur ramen. Inte ens gröna Centerpartiets röda Lööf har gjort bort sig. Jag tycker tvärtom att hon förkovrat sig avsevärt. Det är en njutning för en enkel bloggskrivare med innerlig kärlek till språket att lyssna till deras charmanta sätt att behandla ordens valör. Möjligen tyckte jag att Stefan Löfven fastnade i en del upprepningar men det var inget som störde.

Jag tror  det är viktigt bevara och akta vårt modersmål så det kan brukas även i framtiden. Det är ju så att varje enskilt språk är en produkt av territoriell isolering. Olika så kallade språkstammar har utvecklas inom folkgrupper med mer eller mindre gemensamma territorier. I en mer och mer globaliserad värld är det av yttersta vikt att kunna kommunicera med varandra varför det finns uppenbar risk att vissa språk på sikt  kommer att försvinna. Redan i dag sker mycken undervisning i våra skolor på engelska. , vilket med största sannolikhet  resulterar i att praktiskt taget alla i Sverige så småningom kommer att vara tvåspråkiga. Då kan det hända att intresset för att utveckla svenska språket avtar så att det i en avlägsen framtid är hotat. Ett sådant scenario är inte helt utopiskt.

En liten tröst därvidlag är att mina blogginlägg även ett tag framöver kommer att vara skrivna på svenska.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards