injail

Alla inlägg under juni 2014

Av Jöran Lundberg - 22 juni 2014 23:25

Midsommarfirande.

Midsommarfirandet har gått i traditionens tecken så till vida att släkten Nordin härstammande från Björnlandsbäck i södra Västerbotten har samlats till det årliga ”klanmötet” på släktgården Ponderosa.. Då träffs vi några dagar för att umgås och har det trevligt. Huvuddelen av tiden spenderar vi till att berätta samma gamla barndomsminnen som vi alltid har berättat de senaste tiotals åren. Dessutom skrattar vi varje år åt de roliga historier och händelser som vi alltid skattat åt.

 

Annars inleddes midsommarfirandet vid hembygdsgården i Björna med ett engagemang som speleman. Tillsammans med Fredrik och Enar fick vi liv i de små grodorna som alltid av någon anledning är lustiga ett se. Att de varken har svansar eller öron har vi helt frankt konstaterat för ett antal år sedan. Musikanterna är från Skaraborg även om undertecknad alltid sjunger Björnaborg i stället. Detta eftersom jag när en stilla önskan om att de genom god omvårdnad skall bli så alerta att de kan  spela fiolioliolej. Har ni tänkt  på att karusellen altid går till kvällen, troligen utan paus för lunch. Och varje midsommar är jungfrun  skär. Så här i midsommartid kunde man ju tänka sig att hon skulle vara grön. Det skulle i alla fall vara miljövänligare och  hon därmed kanske kunde platsa i miljöpartiet. Efter denna knätofsiga insats var det bara att koppla husvagnen för vidare befodran till södra Västerbotten alldeles vid gränsen till Ångermanland och klanmötet.

 

Vädret har inte varit det gynnsammaste den här helgen. Ömsom sol och ömson regn. Dessutom har det inte varit någon gassande värme. Tvärtom har det varit uppenbar risk för nattfrost vissa tider. Detta har resulterat i att vi mest har vistats inomhus. Vi har inte ens åstadkommit en kubbturnering.

 

Med detta sägar jag Godnattoch Gomorron med en innerlig förhoppning om att jag framdeles skall leverera fler intresseväckande inlägg till alla bloggdiggares stora förnöjelse.

 

 

Av Jöran Lundberg - 19 juni 2014 22:43

55.

I dag är det den 19 juni, ett populärt datum för ett antal giftaslystna. En del kungliga har valt just detta datum för sin vigsel, bland annat drottning Silvia och kung Katl Gustav. För 55 år sedan den 19 juni 1959 var det 2 bröder Lundberg som vigdes i missionskyrkan Örnsköldsvik. Det var tydligen rätt solida hymens band som knöts eftersom äktenskapen håller än i dag efter så många år. För min del hade Siv och jag varit förlovade i 5 år dessförinnan. Man kan väl gott säga att den äktenskapliga föreningen inte var något förhastat utan föregicks av en gedigen prövotid.

Jag har en känsla av att  ett par decennier härförleden har dominerats av många äktenskap som inte hållit särdeles länge. Det har varit en trend till partnerbyte hit och partnerbyte dit som reulterat i de mest säregna familjekonstellationer. Dessbättre verkar det som om den värsta skilsmässoepidemin är över och det går emot allt stadigare partnerförhållande. För barnen och för samhället i övrigt är det inte särdeles nyttigt med alltför många trasiga relationer. Utan att ha några moraliska aspekter på samboförhållanden tycker jag att det inte är någon bra lösninge för en relation. Detta erftersom att det juridiskt sett är rätt problemfyllt. Ingen av parterna har egentligen någon riktigt  stabil rättslig grund att stå på. Av den anledningen hävdar jag att äktenskapsprocessen bör förenklas.  För den som så  önskar borde det räcka med en juridisk registrering där båda parter avger en underskriven avsiktsförklaring. Gärna via internet. Vill man då vidimera detta genom en vigselakt och att ställa till med en fest är det upp till var och en. Med det menar jag att en juridisk stark relation inte skall vara allt för krånglig att få till stånd.

Av Jöran Lundberg - 18 juni 2014 22:48


Skriver några rader mest för att bota min klåfingrighet. Har gluttat lite på forbollen och det verkar gå åt pipsvängen för Spanien. Ligger under med 2-0 mot Chile. Det är väl färmodligen så att om Spanien förlorar den här matchen är det bara att packa trunkarna åch åka hem. Man har väl ingen chans att nå slutspelet. Avslutar bloggen med en liten menlös vers.

Håll till godo!

 

Mellandag.

Vissa dagar är vanliga dagar

andra är annorlunda

Vissa dagar är de som behagar

en del är bara sekunda.

 

Men det är bara att  leva sin tid

oavsett vad som händer

Att ta den tid som ger oss frid

så ordnar det sig omsänder

 

Helt plötsligt lyser en sol över dagen

och tillvaron blir acceptabel

Man blir då helt i dagen betagen

utan att bli iiritabel.

 

Den dag som i går var idag

den har ändat sin bana

Om man den sanningen likar, tror jag

man uppnår till slut sin nirvana.

 

Då blir man ständigt med livet förnöjd

en vindpust utav verkligheten

Då blir man över dess knasighet höjd

och inväntar lugnt evigheten.

Av Jöran Lundberg - 17 juni 2014 22:02

En Bekännelse.

Jag måste erkänna att jag inte så noga följt VM-cirkusen i fotboll. Som aktiv pensionär tycks jag inte ha tid och intresse att sitta vid TV-n fem sex timmar per dag. Några matcher har jag väl sett, som den mellan Tyskland och Portugal till exempel.

När jag skriver detta är det cirka trettio minuter till en mycket intressant match, nämligen den mella Brasilien och Mexico. Den ämnar jag följa även om den börjar rätt sent. Men jag får väl offra lite av min nattliga tid. Upplägget har jag tänkt mig så att jag återkommer och skriver ytterligare några rader när jag sett halva matchen. Det kan väl vara OK.

 

Efter att ha spelat en halvlek är det fortfarande 0-0 mellan Brasilien och Mexico. Jag är ju ingen expert på fotboll, men jag tycker att det är rätt tamt spel från båda lagen. Alldeles för mycket duttande och bakåtpassningar som inte ger något resultat. Troligen kommer det att bli något mål rent slumpmässigt. Så här långt har väl Brassarna haft den hetaste målchansen.

Framtiden har väl det slutliga resultate i sitt sköte. Av denanledningen får vi väl avvakta den, eller hur?

Vi råkas!!

 

Av Jöran Lundberg - 16 juni 2014 21:47

Ett fritidshus.

För en pensionär som har all fritid som finns kan ett fritidshus tyckas vara någonting alldeles utomordentligt bra och ändamålsenligt. Man kan med största sannolikhet förmoda att här tillbringar friherren i stort sett all sin tid. Men så är icke fallet. För en aktivist på pensionärsområdet finn det tusen olika projekt som fyller hans tid. Det är bara så ch det får man acceptera. Klart slut!

Miljön vid Hemsjöns strand är helt underbar. Där finns i stort sett allt som tillfredsställer ens behov av naturupplevelser. Men ett hus måste underhållas. Därför bir det nu och då inte en rogivande tillvaro utan även en del som ”måste göras”. Efter många års användning, eldning och ett och varje var  det vi kallar sovrummet i strot behov av renovering. Det var smutsigt och slitet. Den senaste tiden har jag därför koncentrerat mig så att få det snyggt och fräscht. I dag arbetade jag med att sätta upp+ nya fina tapeter. Efter det väntar arbetet med att fixa nytt innertak. Materialet har jag redan. Ett nytt golv skall jag också lägga varefter rummet förhoppningsvis blir mycket trevligare att vara i. Jag har också planer på att bygga en ny altan i sommar eftersom den gamla är rutten och skrutten. Jag räknar med att får hjälp med det bygget av ett antal närstående intressenter.

För att orka med arbetet och en hel del annat ämnar jag nu inte horisontalläge med den förhoppningen att vara utvilad till en ny spännande morgondag.

Gonatt och Gomorron!

Av Jöran Lundberg - 15 juni 2014 23:03

Ett masköde.

Menlös o benlös

Menlös var han när han kom till världen

Benlös var han likaså

Krypande han alltid var på färden

Ty han kunde aldrig gå.

 

Han var stämplad för att alltid maska

nära jorden var ha jämt

Han hade ingen ambition att raska

att vinna tid det var ett skämt.

 

Ett underjordiskt liv han förde

sällan var han ovanpå

Det var ingenting som honom störde

ty han var ju skapad så.

 

En dag han snöpligt fångad blev

det var närapå eländigt

Av nån som fiskefångst bedrev

ingenting är helt beständigt.

 

I gapet på en fisk blev masken Max

en slätstruken figur

Så slutade hans existens rätt strax

ty allting plötsligt ramla ur.

 

Kan du förstå så kan de gå

när man ett intet ser

man maskar av och maskar på

sen är det inte mer.

 

 

 

Av Jöran Lundberg - 14 juni 2014 23:01

En fundering.

Jag har den senaste tiden funderat rätt mycket på hur läkarvetenskapen har utvecklkats på olika områden. Och hur långt den eventuellt kan nå. Bara för ett antal år sedan var det otänkbart att man kunde göra några ingrepp i hjärtat. Det ansågs som att röra vid själva livet. I dag är det så vanligt att det varje dag görs otaliga operationer för att rätta till olika fel som uppstår. Även i kroppens andra organ och funktioner har man utvecklat metoder för att rätta till sådant som inte fungerar. Numera byter man olika leder i kroppen som blivit skadade och deformerade. Att sätta in nya knäleder, höftleder och axelleder sker numera rätt rutinmässigt. Ingrepp för att förbättra ögonens funktion är också något som utförs av skickliga doktorer nästan vanemässigt. Man kan nuera nästan tala om den verkliga resrvdelsmänniskan.

Då har jag funderat på när man skall ge sig på hjärnan och nervsystemet. Man gör ju idag rätt omfattande ingrepp  för att avlägsna livshotande tumörer i hjärnan. Man har också med viss framgång kunnat förhindra komplikationer vid blödningar i hjärnan genom att dränera. Jag har en känsla av att alla dessa ingrepp ändå har sina begränsningar. Men lika som tron att hjärtat ansågs vara ”orörbart” för operativa åtgärder gick att förändra, kan förmodligen också transplantation av hjärnsubstans framdeles visa sig vara möjlig.

Då uppstår genast en tämligen intressant frågeställning. Om man skall transplantera hela eller delar av mänskliga hjärnor, vilka funktionskrav skall man då ställa på dessa reservdelar. Ett visst mått av intelligens och tankeförmåga bör inplantatet väl ha. Det kanske inte är en så lyckad operation om man får substansen fårn en imbicill analfabet. Men då varje ny lärdom som stannar i hjärnan endast är en  harmlös ketonförändring kan man säkert fixa även den detaljen. Med en simpel injektion kan man kanske i framtiden framställa hjärnor med superintelligens. Därmed öppnar sig ett hisnande perspektiv.

Men till dess att detta blir verklighet kommer jag att lägga mitt trötta huvud på en mjuk kudde och sovande i nattens ljuva ro samla krafter för att möta en morgondag som hela tiden inbjuder till nya tankeverksamma utmaningar.

Suss gott alla bloggdiggare!!

 

Av Jöran Lundberg - 13 juni 2014 22:31

En lycklig student.

I dag har det varit examansdags för en hel del studenter i Örnsköldsvik. Bland dessa var också vårt barnbarn Emma som studerat ekonomi på Det var lite gråmulet väder och rätt blåsigt när de glada examensfirarna vid halvtolvtiden kom ut. Efter det har det varit högtidsfirande hela dagen i glada vänners lag.

Thorleif och Kristina i Järved hade ordnat med verkliga festligheter som gynnades av bättre och bättre väder allteftersom dagen fortskred. Det är alaltid spännande och intressant att följa ungdomarnas unveckling.

I morgon är det ”Björnadagen” som är väl värd att uppmärksammas. Även om det går i traditionellt mösnter är det ändå en fin satsning för att uppmärksamma vår bygd. Det är en hel del artister som uppträder och som vi bör uppmuntra med vår närvaro. Urskogsloppet är också ett spännande arrangemang  som dessutom vad jag erfait kräver en hel del av deltagarna av både styrka och uthållighet. Har ni möjlighet gör ett besök i Björna i morgon.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards