injail

Direktlänk till inlägg 1 maj 2013

Minnen från en järnvägsstation

Av Jöran Lundberg - 1 maj 2013 21:24

Kvällståget än en gång.

När jag häromdagen beskrev hur folk vallfärdade ner till stationen för att kika på kvällståget var det nog en rätt naturlig del av tillvaron på den tiden. SJ som hade monopol på järnvägstrafiken ´räknade  det som normalt att det vid varje station alltid fanns ett antal personer som väntade på att tåget skulle angöra. För den skull hade man en viss service till dessa. Det fanns till exempel ett brevinkast i postvagnen så att man kunde skicka brev. I postvagnen åkte alltid ett antal personer som arbetade under natten med att sortera posten för vidare  befordran till olika ställen i landet.

Med på tåget åkte också alltid en ”tidningspojke” som gick ner på perrongen vid varje station och sålde tidningar och tidskrifter. Dessa hade han i en jättestor väska som han bar i ett band runt halsen. Där kunde folk passa på att köpa olika veckotidningar och annat.  Som ung poljkspoling såg man upp till denne som något alldeles märkvärdigt. Utan någon  stress fullgjorde han sitt uppdrag medan tåget tålmodigt väntade.

En händelse  som berghårt etsat sig fast i mitt minne handlar just om en tidningspojke. Med glädje och stolthet hade jag blivi så gammal att jag fått börja i Juniorföreningen i Kyrkan. Som bevis på att jag var riktig medlem hade jag fått ett märke som det stod SMJ på. Nu bar det sig inte bättre än att några äldre pojkar började håna mig för det där märket. Det var bara de som var klena och lite ”pucko” som var med där. När tidningspojken hörde vad som var på gång ingrep han med myndig ton. SMJ betyder Svenska Missionsförbundets Juniorer och det är en fin förening. Jag är själv med som ledare i Vännäs. Nån som med stolthet sträckte på sig lite extra det var jag det. Med stärkt självförtroende kunde jag se mina antagonister i ögonen.

När jag i slutet av 1940-talet åkte tåg till Boden för militärtjänstgöring kunde man kliva av tåget i Bastuträsk och köpa en varm korv. Det var Holmlunds i Bastutärsk som stod för den försäljningen. Firman etablerade korvtillverkning i samband med att järnvägen byggdes i slutet av förrförra seklet som service till rallarna. Firman är verksam än i dag.

I dag äterstår det bara en grushölg där järnvägsstationen i Långviksmon en gång stått

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards