Direktlänk till inlägg 13 april 2013
Lite flyghistoria
Jag läste idag en artikel i ÖA om flyghistoria i Västernorrland. Bland annat visade de en bild av ett flygplan som gjorde uppstigningar från Köpmanholmen. Det var flygarlegendaren Albin Ahrenberg som stod för flygmaskinen och uppstigningarna. Det var en sexsitsig Norsemann han flög med. Bilden är enligt uppgift tagen 1932.
I början av förtitalet var samme Albin Ahrenberg med sitt plan på Storsjön och min bror Gunnar och jag åkte då en tur med honom. Det var rätt vanligt att olika flygbolag och företag for omkring och gjorde kortare flygturer med de som var intresserade att prova på. Några år efter andra värlsdkriget var det ett bolag som hette Osterman aero som gjrde uppstigningar här i Långeviksmon med start och landning på Storsjön.
Jag skall försöka skanna in bilden från tidningen men det blir nog inte så bra kvalitet.
Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april. Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...
Dagny Carlsson. Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109 år. Hon blev en kändis genom sina framtrådande i TV, ...
Aska. När livets eld ned till aska brunnit. Vår arbetsdag till afton hunnit. Då är det dags att saldot räkna ner. När livets kraft med tiden runnit. Vi frågar oss var våra dagar svunnit. Det är blott aska som ...
Slutspel. Nu är det avgjort vilka lag som möts i slutspelet. HV möter Västervik. MODO möter Kristianstad. Karlskoga möter Mora Björklöven möter Västerås. Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher ...
Se framåt Se framåt vad som än händer Se framåt hur livet än länder Se framåt i olyckans gränder Se framåt vid lyckans stränder Se framåt ta en dag i sänder Se framåt och livsmodet återvänder Se fram...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |||
29 | 30 |
||||||||
|