injail

Direktlänk till inlägg 2 juni 2012

Kors vilka ord.

Av Jöran Lundberg - 2 juni 2012 22:02

Kors vilka ord.

Jag har alltid hävdat att ägna sig åt korsord är ett av  många bra sätt att hålla sig mentalt stimulerad. Därför löser KäraHustrun och jag nog så där ett femtiotal sådana per vecka. Bara i Allers som vi håller oss med, är det den här veckan 45 kryss och sudoku. Dessutom har vi ett antal andra tidningar som innehåller kluriga uppgifter av skiftande slag.

När man tar sig an de svåraste uppgifterna måste man ha hjälpmedel till sitt förfogande. Till den ändan har vi ett antal olika uppslagsverk där man varje dag alltid hittar nya ord och ordvändnngar som man inte lärt sig tidigare.

En ordbok som jag genom åren haft mycken nyttta av är Norstedts svenska baklängesordbok. Boken innehåler 300.000 ord som är sorterade efter sista bokstaven i stället för den första. Ibland händer det att man har slutet
av ett ord och kan genom den förnämliga ordboken hitta lösningen.

I denna sena tid har vi också fått ytterligare ett förnämligt hjälpmedel, till vårt förfogande, nämligen Datorn. Genom att göra en Googelsökning hittar man de mest svåråtkomliga orden. Till nytta och nöje för en och annan korsordsnörd.

För att inte detta skulle vara nog så finns det ännu en hjälpcentral nämligen korsordsakuten.se. Då gör man så att man lägger in kodordet samt vilket kryss det gäller och det går ut till Sveriges alla korsordslösare som då går in och ger svaret. En förnämlig hjälpstation.

Det finns korsord som jag inte kan finna hela lösnngen på. Men jag tycker inte att det spelar någon roll. Därför kära bloggdiggre som ibland löser korsord, det gör ingenting om du går bet. Nästa gång kanske det lyckas soch då blir du så mycket gladare.

Det regnar och blåser kallt på Tallbacken vilket gör att det blir mycket stugsittande med dito korsord samt en och annan blogg till de resandes förnöjelse.


En finskuren isländsk sill, utan den minsta spirill,

inlagd i lök och dill samt hårdkokta ägg därtill,

har nog sin främta goodvill hos en hungrig mandrill

som inget annat vill än använda sin främsta maxill.

 

Hejdå. Jöran.

 
 
Paula

Paula

2 juni 2012 22:41

Hej!

Vilka fantastiska texter du skriver. Det tar mig lite tid att läsa dina texter på dialekt, jag får läsa en del meningar fler gånger för att förstå :))
Jag har inte varit in på din sida på ett tag så jag märker att jag har massor att "läsa in".

Fint att se att ni har det bra på Tallbacken.

Hälsningar från en annan pärodlarlundberg

http://gardsbacken.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards