injail

Alla inlägg den 4 februari 2011

Av Jöran Lundberg - 4 februari 2011 22:28

Min kära hustru och jag var som så många gånger annars ner till Jollen, handlade och uträttade en del ärenden. Jollen är vår centrumbyggnad som innehåller olika affärer. Bland annat har vi där vår matvaruaffär där vi kan göra våra inköp för livets nödtorft. Där finns också missionsförsamlingens sekondhandbutik ANKARET.

Där finns också en liten utställning som i korta ordalag veskriver händelseförloppet vid, vad vi kallar den stora smällen. I september 1952 fattade ett godståg, lastat med pansarbrytende granater, eld och Långviksmon blev i ett nu likt en veritabel krigsskådeplats. Under några timmar exploderade granaterna ohejdat och projektilerna ven i luften. Två fastigheter  antändes och brann ner. Som genom ett under skadades inte en enda människa.

Jag har tagit några foton som jag bifogar till bloggen som visar jollentorget, den centrala delen i byggnaden.

 

  

 

  

 

 

  

Hejdå alla bloggarfans, gå nån annan stans och ät en vienerkrans.

Hejdå Jöran.

 

  

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards