injail

Alla inlägg den 7 maj 2020

Av Jöran Lundberg - 7 maj 2020 22:01

Ingen vår i sikte.

Jag hade siktat på att skriva lite om olika vädertyper i maj utifrån den gamla bondepraktikan. Men då fick jag bara upp originaltexten från 1662. Tyvärr hade det tagit alldeles för lång tid om jag skulle ge mig på att försöka tyda de krångliga och kringliga texterna. Så det fick vara. Vi har nu snart avverkat en tredjedel av månaden maj och ännu inte upplevt att det blivit någon vårvärme här på Tallbacken. Det är fortfarande snudd på minusgrader om nätterna.


Bondepraktikan är en folkbok som med utgångspunkt i traditionerna har utvecklats till en handbok med råd och tips för bönder. Blev genom åren en mycket populär bok som utkom i över femtio upplagor. År 1662 utkom den första gången på svenska. Den första utgåvan var i verspartierna en översättning från danskan medan den övriga texten översattes från tyskan. I senare upplagor tillkom ett avsnitt om vädermärken, den del som senare kom att bli den mest kända.


För att återgå till det aktuella vädret är det inte av den beskaffenheten att det är något att skriva hem till sin moster om. I den isolerade tillvaro jag befinner mig i skulle jag tycka det vore positivt med ett mera "somrigt" väder. Men det kommer väl så småningom. Om jag därvid skulle uttrycka mig så här: Våren är lika seg och outhärdlig som en coronasmitta. Vad den beträffar ser vi nog ännu inte vägs ände.


På folkhälsomyndighetens pressträffar snackar de jämt om "eftersläpning" och "det blir värre". Troligen uppträder detta scenario på grund av att de inte har annat att säga. Och så kör det ständiga repriser på sitt älsklingstema: "Stanna hemma om du är minsta sjuk och är du över sjutti stanna hemma".


Jag kanske kan tillägga att just nu har jag en mycket välstädad villa jag bebor. I brist på vettig sysselsättning vaskade jag igenom hela övervåningen då hemtjänsten kom för att STÄDA. Eftersom endast källarvåningen återstod grep vi oss an den med friska krafter. Lätt som en plätt,

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards