injail

Direktlänk till inlägg 18 juni 2016

Nu är det tid

Av Jöran Lundberg - 18 juni 2016 21:30

Att leva i nuet.

Rubriken på min blogg i kväll den är inte alls ovanlig.  Ovanstående tema har nog figurerat i mina alster rätt ofta. Samtidigt är det ändå rätt svårt att rakt igenom ta till sig det. Ofta lever man i gårdagen eller i framtiden.

Även om vi nu några dagar har fåt rätt mycket regn över Tallbacken är ändå sommartiden en ljuvlig tid att leva i. Och regn som vattnar jorden behöver vi emellanåt. Dock skulle vi nog ha lust att kunna bestämma när och var det skall regna. Så får vi leva i detta underbara NU.

För rätt länge sedan nu skrev jag en dikt som heter Guds under som jag fogar till min blogg i kväll.

Guds under.

När jag ser din himmel och din sköna jord

allt  du skapat med din starka hand.

Där  du o Herre dukar livets  bord.

Och ljuset vänligt smeker hav och land.

 

Markens grönska jordens fägring det skönaste vi sett

fåglars sång i trädens gröna sal.

Känslan av att vara med naturen ett

åkerns gröda, solens strålar över berg och dal.

 

Gudsgemenskap,  ett liv så rikt oss ger

I blommans fägring syns hans klara bild.

Livets under ett mirakel är det som vi ser

när Faderns omsorg tonar fram så mild.

 

Så får vi leva mitt i detta  under

med våra sinnen kan vi njuta livets märg

Vi  förnimmer livets högtidsstunder

när Gud bereder verklig fest och färg.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards