injail

Alla inlägg den 22 februari 2016

Av Jöran Lundberg - 22 februari 2016 21:08

Tomater.

Kan man skriva en blogg om tomater? Ett tappert försök kam man ju i alla fall göra. Första gången jag smakade tomater var det inte särskilt smakligt. Jag minns att när jag som lien pys på trettitalet smakade den första tomaten var det en mycket annorlunda upplevelse. Det var definitivt inget mitt smaksinne var anpassat för.’

Efterhand som åren gott har jag mer och mer fått smak för dessa röda potatisfrukter. Nu har det i stället blivit så att jag är ganska noga med att just dessa frukter skall ha den absolut rätta tomatsmaken. Dessvärre finns det i de flesta affärer under en stor del av året tomater som definitivt är felbehandlade och därför förlorat sin goda arom. Troligen går det så till att frukterna skördas omogna för att förhoppningsvis få sin mognad under tiden de transporteras. Detta sker i långtradares eller fraktbåtars unkna lastutrymmen. De så småningom mogna tomaterna har då fått sin smak av den miljö de fått sin mognad i. Jag brukar säga att de smakar ”lastbåt”.

En händelse som starkt etsat sig fast i mitt minne år den smaksensation som några solmogna färska tomater gav mig. Vid ett tillfälle fick jag förmånen att gå in i ett växthus och plocka en handfull absolut solmogna gyllenröda tomater som definitivt hade den rätta aromen. Den smakupplevelse de gav minns jag än efter många år.

Kung Salomo skriver att varje sak har sin tid. På så vis har även tomaterna sin tid. Den tid då de har den rätta smaken och aromen. För att förstårka känslan biogat jag en dikt jag skrivit vid något tillfälle. Så här lyder den:

På Kopra.

På Kopra könne man köpe bå toket å visst

på varern av alla de slag vare alls ingen brist

De könne man frankt konstatera

Bå gröpe å käxa, äpplern å hästskosömmen

Att si ne denn varern va rena drömmen

Sortimente man kollationera

 

Butiksföreståndarn han hette Nilsson

De va en  trevli å reko person, liksom

Han dell å vä gedde kredit´n

Öm man va inönner vä pärninga, vell säg

Å han könne göra´n affär ”bara för däg”

Öm de verklit knep för   n´ lit´n

 

En gang hadden täje hem söm na saftiga bär

Dam kalles för tomatern, gösse kär

Hadde illrötte skal

Ne dänn bära dam va rakt intjvätt å ha

då va smaka dam, fy va nåk dam va

tjvivale va lura va varl.

 

Han va intressere att affärern göre

uta tarparkvinnfalke köfte´n smöre

öm dam hadde reke nä bra.

At kära han bjudde på snusn.

Ljunglövs ettan söm gorle sus´n

direkt bårle tönna feck dam ta.

 

Dam kalle Kopra för voran affär

men en del dam hadde besvär

att fo ne dell å gå ihop

En affär ä fäll  alltin  n´affär

än öm den ä lite enköm å sär

dä begrip fäll varenda glop

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards