injail

Alla inlägg den 18 juli 2012

Av Jöran Lundberg - 18 juli 2012 21:30

Nypärern, nypärern.

I dag har vi äte nypärern söm jäg ha odele däri lanne.

Det var riktigt stora potatisar som jag kunde gräva fram. Vi har nog inte ätit egenodlad färskpotatis så tidigt något år. Men så började jag preparera dem vid påsktiden. Jag köpte sättpotatis så fort de hade fått hem dem på Granngården. Sedan förgrodde jag dem en tid och satte dem i vanliga plastkrukor med lite kompostjord. När jag satte ut dem i landet vid månadsskiftet maj-juni var plantorna mellan 10 och 20 centimeter höga. Omplanteringen lyckades riktigt bra, de rotade sig fort i den nya miljön. Och, som sagt var, nu finns det gott om nypotatis i landet. Vi stekte sill och åt nypotatis till. Mums filibabba.

I övrigt har det väl inte hänt så mycket på Tallbacken. Häromdagen la jag ut näten i Hemsjön och från tolv på dagen och till åtta på kvällen hade jag fångat 7 stora abborrar, fina matabborrar alltså. Den generösa natur som jag är gav jag bort alla 7 till Margit som egentligen hade beställt dom i förväg.

Vädret har varit strålande i dag, soligt och varmt, vilket gör att mina jordgubbr växer och frodas. Det dröjer nog inte så länge förrän de mognar. Då kompletteras sommartillvaron med frosseri på hemmaodlade jordgubbar.

Ha det så skönt alla bloggdiggare. Det är ju semestertider så ni laddar väl batterierna så att de är strömförande när livet återgår till den vanliga knegarlunken.

Hälsningar Jöran.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards