Direktlänk till inlägg 13 februari 2021
Ångloken'
En förutsättning för trafik på järnvägen var ångan. När ångmaskinen i början av 1800-talet utvecklades blev den genom ångloken en naturlig förutsättning för att trafikera järnvägen. Det första experimentet med ånglok började i England 1803. Men den egentliga initiativtagaren till lokomotivdrift på järnvägen var George Stevensson i och med konstruktionen av ångloket The Rocket som vid en tävling visade sig vara effektivare än svensken John Erikssons Novelty. Under hela artonhundratalet utvecklades ångloken till att bli allt större och starkare. Efter att en lång tid varit endast tvåaxlade konstruerades lok med ända upp till sex axlar. Efter en tid kopplade man till en tender för att förbättra tillgången på kol som var den dominerade värmekällan. De hade sin era en bra bit in på nittonhundratalet då de mer och mer ersattes av ellok. I dag har ångloken roll som dragare efter museijärnvägar.
Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april. Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...
Dagny Carlsson. Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109 år. Hon blev en kändis genom sina framtrådande i TV, ...
Aska. När livets eld ned till aska brunnit. Vår arbetsdag till afton hunnit. Då är det dags att saldot räkna ner. När livets kraft med tiden runnit. Vi frågar oss var våra dagar svunnit. Det är blott aska som ...
Slutspel. Nu är det avgjort vilka lag som möts i slutspelet. HV möter Västervik. MODO möter Kristianstad. Karlskoga möter Mora Björklöven möter Västerås. Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher ...
Se framåt Se framåt vad som än händer Se framåt hur livet än länder Se framåt i olyckans gränder Se framåt vid lyckans stränder Se framåt ta en dag i sänder Se framåt och livsmodet återvänder Se fram...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
|||
|