injail

Alla inlägg den 1 februari 2019

Av Jöran Lundberg - 1 februari 2019 22:08

Reflektion.

Kommen till hög ålder närmar jag mig ofta vår utmätta tid. Jag hittade en gammal dikt på temat som får utgöra mitt blogginlägg på februaris första dag. Dikten heter:


Och sedan, frid.


Förgänglighet.Fåfänglighet

Ett liv, en tid, ett uns av strid

och sedan frid.


Ungdomstid och mandomstid.

Ett liv en tid. Ett uns av strid

och sedan - frid.


Fattigdom och rikedom.

Ett liv en tid. Ett uns av strid

och sedan - frid.


Jagande efter vind. Smekning på min kind.

Ett liv en tid. Ett uns av strid

och sedan - frid.


Dagar av möda. Kärleksstunder glöda.

Ett liv en tid. Ett uns av strid

och sedan - frid.


År av id. Verksam tid.

Ett liv en tid. Ett uns av strid

och sedan - frid.


Ett liv med glans. Segerkrans.

Ett liv en tid. Ett uns av strid

och sedan - frid.


Strävsamma år. Glesnat hår.

Ett liv en tid ett uns av strid

och sedan - frid.


Till sist ett slut. Du vilar ut.

Ett liv en tid. Ett uns av strid

och sedan - frid.


Mätt med mått. Gråtande grått.

Ett liv. En tid. Ett uns av strid

och sedan - frid.


Himmelska boning. Nåd och försoning.

Ett liv. En tid, Ett uns av strid

och sedan - frid.












år avid. Verksam tid.




Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards