injail

Alla inlägg den 24 maj 2018

Av Jöran Lundberg - 24 maj 2018 22:32

Grannsamverkan.

Jag har alltid hävdat att här uppe på Tallbacken har vi fin och förtroendeingivande gemenskap grannarna emellan. Vi har ytterst lite störande moment i området. Detta kan man kalla grannsamverkan vilket är ett uttryck som på sistone har blivit väldigt aktuellt. Jag var i kväll inne på datorn och pejlade vad som egentligen veklig grannsamverkan består av. Jag kopierar några sekvenser:

Syftet med Grannsamverkan är att göra bostadsområden mindre attraktiva för brottslig verksamhet genom ökad uppmärksamhet från de boende i området samt kunskap om hur man skyddar sig, vilket avskräcker och försvårar för tjuven. Målet är att minska brottsligheten och öka tryggheten och därmed också trivseln i bostadsområden.

Det räcker inte med att sätta upp skyltar i området som det står Grannsamverkan på för att Grannsamverkan ska ha en effekt på brottsligheten. Uppmärksamhet och engagemang i att tillsammans hjälpas åt att förhindra brott i det egna bostadsområdet utgör grunden för Grannsamverkan.
Det innebär att alla i området är mer uppmärksamma på vilka som rör sig i området, noterar det som verkar misstänkt eller konstigt och tillkallar polis vid pågående angrepp.

I områden med många boende kan det vara praktiskt att utse ett huvudkontaktombud som blir den naturliga länken mellan Polis/kommun och övriga kontaktombud. Förutom de uppgifter som kontaktombuden har så har huvudkontaktombudet ansvaret för att hålla uppdaterade kontaktlistor på vilka kontaktombud som ingår i området.

Efter ovanstående riktlinjer har vi organiserat oss fysiskt i en som jag menar, fungerande samverkan grannar emellan. Jag upplever att någon större brottslighet har vi inte i området eftersom det är en miljö som naturligt är tämligen homogen. Jag menar också att vi lever så pass nära varandra så att ”bry sig” blir naturligt. Jag menar även att detta förhållande är en faktor som yill väsentlig del medverkar till ökad trivsel i området.

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards