injail

Alla inlägg den 16 juni 2016

Av Jöran Lundberg - 16 juni 2016 21:50

Åte.

Jag har nog vid något tidigare tillfälle behandlat det bittra faktum att vi sommartid antastas av diverse otäcka varelser som vill sabotera vårt välbefinnande. Det är främst mygg och knott, men också några illvilliga varelser som vi kallar ”sviar” De uppträder främst i skymningen fuktiga sommarkvällar och kan plåga en till vansinne.

Dessa plågoandar har nu under de sista dagarna uppträtt i mängder även här på Tallbacken. För den skull har jag modifierat min Sommarpsalm och anpassat den till melodin på ”Den blomstertid nu komner.

Jag bifogar den således till min blogg i kväll så att ni kan sjunga den vid nästa sammankomst i kyrkan, HÄLL TILL GODO.

Sommarpsalm 2                                       Mel. Den blomstertid nu kommer.

När mygg i svärmar inar i varje ögonblick

tillvaron de förpinar med mångahanda stick.

Ej lycka då man känner i sommarns sköna tid

när dessa bitska vänner förstör vår ro och frid.

 

När knott i sommartider på alla och envar

biter så det svider en olust man då har

I sommarnattens ljusning i afton ren och klar

har dessa med förtjusning torterat allt som var

 

När sommarnatten sjuder av sviar mygg och knott

vår Herre då erbjuder oss att inta må så gott

ty sommarns ljusa tider ger lycka ren och klar

men sedan, vad det lider, finns endast betten kvar.

 

Vid dessa hemska minnen av allehanda bett

förlamas våra sinnen helt bortom sans och vett.

 Ty betten som man kliar de ständig plåga ger

så knott och mygg och sviar vill man ej möta mer.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards