injail

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2020

Logos.

Av Jöran Lundberg - 22 oktober 2020 19:19

Det skrivna ordet.

I den 45-te psalmen står det i första versen följande:


Mitt hjärta brusar av härliga ord.

jag sjunger en sång till kungens ära,

min tunga är som en snabb skrivares penna.


När jag hörde den psalmen läsas kom jag att tänka på vilken tillgång vi har i ordet. Att med olika medel hantera det enskilda ordet till satsbyggnader och därigenom forma meningar som läsaren finner behag i. Vare sig det är det talade ordet eller det skrivna är det ett kapital vi förfogar över.


Det jag nu ämnar berätta har jag nog skrivit om i någon enstaka av mina mer än tre tusen bloggar men jag relaterar det ändå. När jag som tjugoåring gjorde rekryten vid garnisonsbrandkåren i Boden och var ambulansförare hade jag ofta långa väntetider mellan utryckningarna. (Som ambulansförare var man befriad från det eviga mässingputsandet). Då hände det sig att från en av mina kamrater kunde jag få överta en Hemodskurs i maskinskrivning. En annan  bland rekryterna hade samtidigt lånat en skrivmaskin som jag fick använda. Det resulterade att jag emellan utryckningarna med ambulansen satt och övade för att lära mig hantera maskinskrivandets svåra konst.


Genom livet har jag haft mycken nytta av att snabbt kunnat hantera en skrivmaskins tangenter. När sedan på 1980-talet datorn kom blev det så mycket enklare att skriva. Då fick man möjlighet att enkelt och snabb korrigera det som eventuellt hade blivit fel. Under de senaste 40 åren har det varit datorn som i allt väsentligt  varit föremål för min skrivarmöda. Under cirka tjugo år i slutet av 1900-talet frilansade jag för Örnsköldsviks Allehanda som radskrivare. Under söndagarna hade jag ofta fullt upp med att få till reportage för måndagsbladet.


Fortfarande finner jag en omåttlig tillfredsställelse i att hantera det skrivna ordet. Har medverkat i vårt lokalblad sedan starten. Det alster som i dag heter Gide älvdal. Att skriva en blogg varje dag är även det en hobby som av och till triggar mig. Ett färdigt bokmanus ligger också och väntar på tryckning i dessa Coronatider. Men för att kunna hantera det skrivna ordet fodras det att intellekt fungerar tillfredsställande. Min förhoppning är att hjärnan skall fungera ännu någon tid. Den som lever får väl se.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards