injail

Direktlänk till inlägg 20 juli 2019

Ett möte.

Av Jöran Lundberg - 20 juli 2019 21:52

Få se, va vare du hette?

Ibland möter jag personer som kommer fram och pratar som om vi alltid har varit bekanta. De pratar om de mest närgångna ting och triggar mig med i konversationen med all den glöd som kan åstadkommas. Men namnet? Namnet är helt borta. Kan heller inte komma på var vi träffats och i vilket sammanhang.

Ibland händer det också att jag långt efteråt erinrar mig allt som jag vid tillfället totalt glömt bort. Det bringas till full klarhet. Som ibland har jag vandrat Storgatan fram genom Örnsköldsvik och mött personer som jag med säkerhet vet att jag umgåtts med i något sammanhang men kan inte komma på vad de heter. Penibelt. Jag hittade en liten vers som understryker det hela.


Att minnas.

Ibland så glömmer vi saker och ting som tycks vara spårlöst borta.

Det är så dumt att vi minns ingenting, vi nesligen kommer till korta.


Vi kan kanske möta en känd person då vi totalt glömt vad han heter.

Vi språkas vid i förtrolig ton, men namnet vållar besvärligheter,


Och inte vill man ej heller våga, för det känns lite skumt.

Att ställa en närgången fråga. Ja. Det är nog lite dumt.


När man efter någon timma, när namnet kommit igen.

Kan man tydligt förnimma att man minns som bara den.


Då är man benägen att skryta med det fina  minne man har.

Även om det börjar tryta, så där lite på ålderns dar.


Kanske är det bara naturligt att minnet sviker ibland.

Men visst är det oturligt, att tampas med sådana band.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards