injail

Alla inlägg den 15 juli 2019

Av Jöran Lundberg - 15 juli 2019 21:31

Regn, sol och värme.

Just i skrivande stund är det regnigt väder över Tallbacken. Ett behövligt regn för böndernas skörd, men också för markernas bär. Jag har i möjligaste mån försökt analysera hur det blir med tillgång på olika bärsorter. Hallonen har mängder av blommor som just nu börjar kartsättas. För att det skall utvecklas till en god skörd behövs det både regn och sol. Blåbären är på väg att mogna, men vad jag kan bedöma blir det ingen rekordskörd. Men det är egentligen för tidigt att kunna säga alldeles exakt. Det verkar inte bli något så kallat lingonår i höst. Vad jag i nuläget kan se är det nästan inga blommor på lingonriset. Vad det nu kan bero på. Men lingonen kommer ju inte förrän ganska sent så även där är det också svårbedömt. Hjortronen har jag inte haft tillfälle att kolla upp så det kan jag inte bedöma.

Av väderprognosen att döma skall det efter det här regnet bli några dagar med sol och värme vilket skulle vara gynnsamt. Både för växtligheten och för trivseln.

Lördagen som passerat ägnade vi åt en familjeträff i Hemsjön. Jag tillsammans med Thor-Leifs och Ulrikas familjer samt Anders och Louise med deras två barnbarn Olle och Frank. Därtill Gunnar Samuelsson som var gift med Margit.Inalles 17 personer. Till en början var det väldigt varmt och soligt väder men efterhand blev det svalare, Thor-Leif tog med sig Olle (nio år) och Frank (5) med på en fisketur. Ett antal abborrar och en gädda blev dagens fångst. Det var Olle som drog upp gäddan vilket han var väldigt stolt över. I morse (måndagsmorgon) begav sig besökarna från Skåne, tillbaka till hemtrakterna med sin husbil.Det har varit händelserika dagar omkring min nittioårsdag.

Onsdag åker gotlänningarna tillbaka varefter det åter blir stilla och lugnt här på Tallbacken.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards