injail

Alla inlägg den 1 juli 2019

Av Jöran Lundberg - 1 juli 2019 22:04

Matlagning.

Eftersom jag numera är ensam ansvarig för min mathållning har den blivit en större del i min vardagstillvaro. Det har taggat mitt intresse för att testa nya maträtter. Något som kan leda till ständigt nya och spännande anrättningar. Men det är också ett gebit som fordrar rätt mycken inhämtande av kunskaper. erfarenheter och tips som det finns en uppsjö av på nätet.

Men låt mig först nämna om att jag är väldigt noga med att starta dagen med en riktig frukost. En måltid som det kan gå mycket slentrian omkring. Att göra den så variationsrik som möjligt tror jag gynnar mitt välbefinnande under resten av dagen. Ett kokt eller stekt ägg är ett obligatorium vid min måltid. Smörgås. Gärna hårt bröd för min del. Min favoritsill är "Hemsjögubbens Havikssill". En sillinläggning som jag egenhändigt utformat receptet till. SUPERGOD. Av och till brukar jag också bestå mig med Picklad rödlök. Där finns det en del fina recept att finna på nätet. Men där har jag också mitt eget hemliga recept. Standardfrukosten består för det mesta av fil och flingor. Men där brukar jag också variera. Gröt ibland, fil ibland, yoghurt ibland osv, osv. Siv hade ett recept på en god och hälsosam mysli som jag grejar till ibland. Annars finns en uppsjö av olika sorter i affären. En banan eller någon annan frukt ingår även.

Nu åter till gourmetens värld. Jag har upptäckt att potatis är inte bara kokt potatis. Den går att anrätta på många sätt. I kväll ägnade jag mitt intresse för klyftpotatis. Rådbråkade nätet och upptäckte att det finns många sätt att tillreda den. En föreslog att klyftorna skulle kokas i GÅSFETT. När de sedan bakades i ugnen (och grillades) fick de en säregen god smak. Tipsades även om att gåsfett fanns att inhandla i en affär i Malmö. Lätt som en plätt. Men jag fick i alla fall god kännedom om klyftpotatis vilket ytterligare stärkte mitt intresse för matlagning.

Kanske återkommer jag i någon senare blogg med fler invinklade recept och tillredningssätt.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards