injail

Alla inlägg under maj 2019

Av Jöran Lundberg - 16 maj 2019 22:58

Ishockey.

Det må tillåts mig att något lite kommentera den pågående VM-turneringen. Efter förlusten mot Tjeckien i inledningsmatchen har Tre kronor vunnit sina matcher med rätt övertygande siffror. Sverige ligger trea i tabellen efter Ryssland och Schweiz. På lördag avgörs det vid matchen mot just Schweiz. Med all sannolikhet tar sig Sverige till kvartsfinal. Det är bara frågan om vilken placering vilket har betydelse vilket lag de möter,

Besked senare.

Av Jöran Lundberg - 15 maj 2019 23:17

Livslångt lärande.

Jag har nog vid något tidigare tillfälle berört ovanstående tema men tycker det är så intressant att jag vill utveckla det ytterligare.

Jag har av och till funderat över vår förmåga att lära oss visa saker och få det inpräntat som fasta avtryck i hjärnan. Intryck som sitter kvar under många år framåt. En del hävdar att inlärningen börjar redan i moderlivet. Något som andra ställer sig mycket frågande inför. Det har dock konstaterats att hörseln är något som utvecklas tidigt i fosterstadiet. Om det sedan har någon betydelse för fostrets lärande är mera utopiskt. Ett fullgånget foster är redan vid födseln utrustad med vissa grundläggande funktioner som den första tiden förstärks ytterligare. Tidigt i livet har babyn möjlighet att genom hörsel, syn och känsel studera sin omgivning och lära av den. Jag har den uppfattningen att en lugn och ombonad miljö som råder i en trygg omgivning  är gynnsamt för det lilla barnet. Det är också viktigt så till vida att de först intrycken i babyns liv hämtas ur närmiljön. Man kan således med rätta påstå att det lilla barnet under åren före skolåldern  stimuleras lättare i sitt lärande i en trygg och kreativ uppväxtmiljö.

Under den första tiden i skolan sker lärandet i stor utsträckning genom inflytande utifrån. Då är det viktigt att det finns människor i barnets närhet med pedagogisk kunskap som kan knyta an till den arvsmässiga basen eleven har. Och att de med hängivet intresse för dennes utveckling förmå inpränta de grundläggande kunskaper som är nödvändiga för det fortsatta livet. I stort sett samma förutsättningar måste också finnas för att anpassas till ett kommande yrkesliv. Att finna sig tillrätta i en yrkesroll som man trivs med är oerhört viktigt. I ett sådant liv och med en stimulerande arbetsmiljö fortsätter det livlånga lärandet. En sköterska till exempel som har arbetat många år har med tiden förvärvat oersättliga kunskaper. Kunskaper som även kan gagna omgivningen.

Många har den uppfattningen att med stigande ålder har man bristande möjligheter att lära sig nya saker. I verkligheten en alldeles galen uppfattning. Under förutsättning att sjukdom inte förändrat förmågan att ta till sig lärandet finns utomordentliga möjligheter att förkovra sig. Vid hög ålder kan det möjligen bli som för en gammal dator, det går långsammare. En stimulerande och kreativ miljö är, liksom i livet för övrigt, en viktig del av denna process. Därvid har jag många gånger funderat över hjärnans utrymme för ytterligare kunskaper och sinnesintryck. Är det möjligen så att utrymmet i hårddisken börjar ta slut eller är det i praktiken oändligt. Tanken är hisnande och föranleder nog bloggskrivaren till ytterligare forskning på området.

Av Jöran Lundberg - 14 maj 2019 22:14

Att göra vesta.

Jag har av och till lite kontakt med Hemtjänsten så till vida att jag har någon timmes städning varje månad. I dag var det dags. Men när hon kom fram mot eftermiddagen hade jag både dammsugit och torkat av samtliga golv. Så det var liksom inget över för henne. Hon fick i alla fall städa toaletten och dammsuga heltäckningsmattan i sovrummet. Plus att hon dammsög de övriga ytorna en gång till.  Dessutom dammtorkade hon i TV-rummet. Så nu är det ordentligt städat i min lya.Jag skulle nog klara min städning själv men tycker att det år bra att någon kommer och håller koll på min städkompetens.

Om hon så skulle komma igen om ytterligare fyra veckor blev det under den tid jag var borta på Gotland. Jag föreslog då att hon skulle komma om fem veckor i stället. Men se det kunde hon inte bestämma själv utan beslut från sin verksamhetsledare. Som naturligtvis inte var anträffbar. Så hon lovade återkomma med besked när hon fått eventuellt klartecken från  hemtjänstverksamhetskommandoran. Vilken byråkrati.

Förr i tiden fordrades det inte några vittomfattande beslut för att göra vesta. Det som nedanstående dikt beskriver


Att göra vesta.

Att göra vesta då de bôrket är Ja.Då dä ä bôssa ne sä eländet

Då môe legg å akräpa bå här å där, jett fäll vara rätt sä növändit.


Då jett man använn bå börst´n å kasta för dell å sope rernt.

Å iblann gett man ta te kvasta. Å ärbet på biiti å sernt.


Rotbörst n å såpa å vattne kan vara rakt bra å använn iblann.

Å int på na ärbete spara för å gni å gno en stann.


Ja man fo gå  på uta bara håken sä man kan svettenen bli.

För å fo vesta ti kåken fo man då legge i.


Sömt gett man kneavägen gå, ôm man kerrentårent ske få.

Man ä söm tjvungen å gå på nästarn dells man bli grå.


Sä blire en hiskelens himmelens fröjd då de änteligen vesta blett.

Man kan känne säg kärrernta gla å nöjd ätter all möda å svett

Av Jöran Lundberg - 13 maj 2019 23:00

Snöfritt.

Nu har de sista snögnuttarna försvunnit från tomten här på Tallbacken Träden och buskarna har börjat grönska så smått. Men det är ännu ingen genuin vårvärme. Jag var i dag tillsammans med två andra upp till skvaltkvarnen i Lockstatorp för att inspektera den efter vinterdvalan. Det var fortfarande lite snöflingor i luften och ganska kylig vind. Kvarnen hade klarat vintern mycket bra. Det var så gott om vatten i dammen att vi kunde köra igång kvarnen bara på det vatten som rann över högsta nivån. Jag hade tagit fika med så vi kunde ta en stund med kaffe och tunnbrödrulle i kvarnhuset. Som vanligt blir det Kvarndag första lördagen i juli.

Vad gäller vädret har de aviserat några soliga dagar framöver. Jag väntar på att gräsmattan skall torka upp så jag kan ta bort de gamla löv jag inte hann kratta bort i höstas. Den här tiden hoppas vi ju på sommar sol och värme. Och lite regn. Jag fann en liten dikt som jag bifogar:


Årstiderna.

Det sker varje gryende vår, bland spirande buskar och snår,

då mot sommar och grönska det går. Att björkarna grönskande står.


Då ser man i hage och ängd de grönskande lövens mängd,

som syns i tidens längd, med rikedom i varje hängd.


Det är ett under som sker då naturens fägring vi ser,

och grönskande dalar som ler. De riklig hugnad oss ger.


Sommardagarnas fägring, ter sig för oss som en hägring.

Liv och grönska, fruktbara dagar, Strålande sol över ängar och hagar.



Av Jöran Lundberg - 12 maj 2019 21:48

Meddelande. Och en svår fjällvandring

I dag meddelades att Ove Vikman avlidit för ett antal dagar sedan. Det betyder att ännu en kämpe i bygden lämnat oss. Ove var en av mina forna vänner. Vi genomförde många fjällvandringar tillsammans. Som färdkamrat var han exemplarisk. Alltid vänlig och på gott humör. Det hörde absolut till undantagen att han någon gång tappade fattningen.Då ska ni veta att det ibland kunde bli rätt strapatsrikt.

Jag erinrar mig en vandring där vi hade utgått från fjällhemmanet och turiststationen Aktse. Första dagen hade vi rott över Laidaur och från baksidan bestigit Tjakkeli. En bestigning som var knepig så till vida att vi första måste gå nästan ända upp för att äntra ner en bit och därefter nå toppen. Vädret var inte det bästa men acceptabelt. Vi gick ner på Tjakkelis västra utlöpare och slog läger när vi passerat dalgången. När vi vaknade på morgonen regnade det kraftigt. Vi låg kvar i tältet för att invänta bättre väder. Men regnet bara fortsatte. Morgonen därpå bröt vi lägret och beslöt att försöka ta oss till Pielavalta där vi visste att det fanns en beboelig kåta. Efter en tröttsam vandring i regn och tät dimma och delvis med kompassgång hittade vi så småningom kåtan. Dessvärre hade de senaste gästerna eldat upp dörren. Nödtorftigt hängde  vi upp något för öppningen. Även nästa morgon skvalade regnet ner så vi låg kvar i våra sovsäckar till följande morgon. Den dagen var det inte så hårt regn så vi beslöt att vandra vidare.

Enda vägen ner och tillbaka till Rapaälven var att ta sig igenom ett trångt bergspass. (som jag glömt namnet på). Innan vi hade lyckats ta oss igenom passet var det redan kväll. Därför stenade vi fast tältet på en berghäll och övernattade. Regnet var fortfarande besvärande och det började bli svårt att hålla utrustningen torr. Att övernatta på fjället i en blöt sovsäck skall jag säga är ingen höjdare. Följande dag lyckades vi ta oss ner till Rapaälven och också vada Rapaätno. Åter en natt i blöta sovsäckar. Följande dag lyckades vi ta oss ner till turistanläggningen vid Aktse. Då var det minsann skönt att komma in i stugvärmen och ta hand om den då genomblöta utrustningen. De som var med på vandringen förutom undertecknad bloggskrivare var Thor-Leif (vår son), Ove Vikman och Lennart Damgren. 

En sådan strapatsrik vandring i fjällterräng tär naturligtvis på ens förmåga att behålla lugn och sans. Då sätts minsann ens mentala styrka på  prov. Men jag måste säga att alla klarade det oerhört fint. Då beundrade jag Ove för hans lugna uppträdande. Vandringen blev minsann minnesrik.


Av Jöran Lundberg - 11 maj 2019 22:13

men inte ishockeymål.

N´Fingal hadde råke ut för na elände. Han hadde n rktenen borning. Å han såt sä olämplet dell. På ne ställe han itt velle vise för allte falke. Sä han gatt ta hannömmene rakt sjalv. Men han blev int rålös. Han smorde vä jukonsalva, Dä ende söm ä härmlet vän dänn salva dä ä att hon låkte sä ohimmelens.


Jukon

N´ Fingal va lite dålen. Han hadde fott´n borning på ne ställe

Han känte säg bå härmlen å smålen, för de va på ne hemlite ställe.


Hörr skull´n könn fo nan bot då de såt sä olämplet dell

Å fo+ ne dell å hele. töcke sot. Han känte säg rakt vell.


Öm jeg ksnske smörj vä jukonsalva söm lär ska vara sä jämarns bra.

Töfeljetta läktin bli bara halva å jeg slepp n´dänn borningen ha


Sä han smord in en den hemligheta vä jukon varevigeganrste da.

Borningen blev dell säg, ska ji veta. Å hemligjeta blev bara bra.



Av Jöran Lundberg - 10 maj 2019 22:55

Ishockey i vårens tid.

Så här sent på säsongen drar VM i ishockey igång, När det är färdigspelat är det bara en månad kvar till midsommar. Vad jag kan förstå lägger man turneringen så här sent för att man skall kunna utnyttja spelare från NHL och andra ligor som är färdigspelade.

Dessvärre blev det ingen bra start för Tre Kronor då man förlorade första gruppspelsmatchen mot Tjeckien. Men det är väl bara till att bryta ihop och komma igen i nästa match som går på söndag mot Italien. Jag kan ha förståelse för vissa läsare av bloggen som inte är särskilt intresserad av sporten. De får ha ett visst överseende. Man kan möjligen begränsa "hockeysnacket" i någon mån.

Gonatt och gomorron!!

Av Jöran Lundberg - 9 maj 2019 21:50

Att förmedla ett budskap.

1. Informationens innehåll.

För att kunna förmedla både rätt och angelägen information fordras minst två viktiga komponenter. Dels bör man ha ett adekvat budskap som upplevs viktig för mottagaren. Dels måste det även finnas en mottagare som med starkt intresse kan betrakta informationen som nyttig för denne. Det ställer av naturliga skäl vissa krav på den som har ett budskap att förmedla. Det är således upp till dennes skicklighet som förmedlare av det tillgängliga budskapet som till syvende och sist gör informationen till något intressant..

2.Informationens språklighet.

Hela informationsprocessen är ett växelspel mellan givare och mottagare. Den som tror sig ha ett viktigt budskap som denne vill förmedla till en presumtiv mottagare måste kunna ge det en språklig dräkt som dels lyser grant i läsarens ögon och dels ha ett läsvärde som ger denne en språklig upplevelse som går direkt till hjärtat. Det är dessvärre inte alla förunnat den förmåga till verbal skicklighet som gör informationen till en harmonisk enhet med läsaren. Jag vill dock påstå att detta eventuella handikapp inte skall vara ett så stort hinder att man avstår från att driva sin mening. Ty även ett budskap som mottas med viss skepsis enär det anses krångligt har ett berättigande om informationens har en tyngd som bevekar läsaren.

3. Informationens verbala tyngd.

Om man har ambitionen att förmedla ett budskap genom det talade ordet ställs helt andra krav på utförandet. Då måste man ha förmågan att strukturera sitt budskap till ett framförande som kan lätt uppfattas av åhörarna. Vad jag kan förstå erfordras då en helt annan språklig uppbyggnad. En enklare språklig konstruktion som är mer anpassad till talspråket. Samtidigt som man inte får mista budskapet innehåll och tyngd. Personligen ägnar jag mig hellre åt den skriftliga informationen än med den talade. Jag upplever mig i viss mån otillräcklig eftersom jag tycker att jag alltid missar en del av det jag vill säga. Det är endast vid de tillfällen då jag berättar något jag varit med om. Händelser som berör personer jag mött i olika sammanhang känns lättare att verbalt beskriva.Jag är väl medveten om att andra har så mycket lättare för det talade ordet. Något som jag har full beundran för.

4 Information. Vad är den bra för?

Vi människor lever inte isolerat. Alltid ensamma, helt i vår egen bubbla. Det är en destruktiv tillvaro. Leder  lätt till isolering. Vi är beroende av att dagligen tillägna oss en viss information för att vi inte skall mentalt förtvina. Rätt daglig information är således bra för oss. Det är dock en grannlaga uppgift att sovra i det enorma informationsflöde som alltid omger oss. Därvid bör man nog helst utveckla en hållning till detta flöde som känns hanterbart. Vissa tillfredsställer sin hunger efter information genom tidningar och böcker medan andra hämtar det mesta från radio och TV. Det är således upp till individen själv att avgöra. Att till exempel hämta en del av sitt behov av information genom denna blogg kan vara ett genialt drag. Något som visat sig vara till hälsa och välgång för ett stort antal individer världen över.




Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards