injail

Alla inlägg den 27 maj 2019

Av Jöran Lundberg - 27 maj 2019 21:43

En fråga om pengar.

Örnsköldsviks kommun har inför varje budgetår alltid brist på resurser för sin verksamhet. Inför kommande år skall därför sparas ett antal miljoner. Därför har man bland annat lagt ett förslag om att ta bort den äldre delen av vårt boende Björnaborg i Björna. 28 vårdplatser försvinner och därtill ett tjugotal arbetstillfällen, främst kvinnor. På det skall man spara ca 11 miljoner kronor årligen. Man säger då ingenting om vilka konsekvenser det blir. Ett trettiotal åldringar med stort vårdbehov måste naturligtvis vårdas och då någon annanstans i kommunen. Det säger man ingenting om. Ett tjugotal vårdares situation måste också hanteras anständigt och arbetsrättsligt. En stabil byggnad måste också tas om hand. Allt detta går inte omärkt förbi utan kommer att dyka upp som obarmhärtiga minusposter tärande på kommunens kassa. Även om inte alla poster belastar omsorgsförvaltningen blir det ändå negativt för en budget i balans. Efter omdaningen blir det bara 16 platser kvar i den så kallade Sjukhemsavdelningen som är inrymd i en relativt ny byggnad.

Därför var det i kväll anordnat ett protestmöte i Björna församlingshem. Mycket folk var samlat och därtill var det ingen brist på intresse och argument. Folket i vårt område är organiserade i en förening som heter Bygdsam vilken har till uppgift att verka för områdets bästa. Det var den föreningen som stod som värd för kvällen. Det blev en mycket givande kväll främst beroende på att de genom  god förberedelse och strukturerad presentation kunde leda mötet i vettiga banor. Man enades om ett åtgärdspaket med heta argument för fortsatt äldreomsorg i Björnabygden att presenteras för beslutsfattarna.

Jag anser att dilemmat för kommunens ekonomi, inbegripet omsorgsförvaltningen, är den tunga och tröga institution som administrationen utgör. Örnsköldsviks kommun har närmare 6.000 anställda varav det stora flertalet är tjänstemän av olika schatteringar. En mer slimmad organisationskulle spara enorma summor. Jag skall ge er ett färskt exempel. Jag hade genom biståndshandläggaren avtal om någon timmes städning en gång i månaden som skulle utföras av hemtjänsten. Därför kom de var fjärde tisdag. Eftersom jag redan städat våningen var det svårt att sätta personen i någon vettig åtgärd. Vi fick använda vår fantasi för att finna något att göra. Men det gick! Nu var det så olyckligt att kommande städtillfälle inföll på en tisdag då jag var bortrest. Föreslog därför att hon skulle komma tisdag om fem veckor. MEN SE DET KUNDE HON INTE LOVA. Det måste handläggas av omsorgsplaneraren som naturligtvis gått för dagen. Därför lovade hon att återkomma med besked. Efter några dagar ringde hon och meddelade att Biståndskommandoran var förhindrad att göra planeringen så långt i förväg och skulle återkomma senare. En tidpunkt som inföll under min bortovaro.

Jag beslöt då att säga upp min städning. Till den ändan ringde jag ett telefonnummer till biståndshandläggaren. Men icke sa Nicke. Jag skulle ringa en annan chef. Och fick ett nytt nummer. Då svarade en ung dam som meddelade att chefen inte var inne. Men tog emot mitt ärende och lovade att meddela sin överordnade. Som i sin tur skulle meddela Biståndshandläggaren som skulle meddela Enhetschefen som skulle meddela Planeringskommandoran för Björna/Långviksmonområdet som skulle meddela hemtjänsten att nu skulle Jöran Lundberg inte ha städning i fortsättningen.

Gonatt!


Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards