injail

Alla inlägg den 24 maj 2019

Av Jöran Lundberg - 24 maj 2019 21:47

Änglavakt.

Under mitt långa liv har jag varit med om många drastiska händelser som, om det velat sig riktigt illa, kunde ha kostat mig livet. Men som genom ett under har jag alltid undkommit med livet i behåll och dessutom många gånger oskadd. Man talar ibland om änglavakt och det hör onekligen till de livets mysterier som inte har någon enkel förklaring. Den händelse som jag vill berätta om i mitt inlägg hände redan på trettiotalet. Jag var väl inte mer än fyra fem år.

Vi hade den tiden en granne som hette Olov Danielsson Han skulle den aktuella dan utföra någon transport med sin häst som han spänt för en tvåhjulig kärra. En så kallad "oppvinkkärra". När han hade stannat utanför vårt hus bönade och bad min bror Gunnar och jag att vi skulle få följa med och åka i kärran. Det var väl bara att lyfta i småpojkarna. Men just när han lyft mig och satt mig i kärran blev hästen skrämd  och satte iväg i sken. Med en hisklig fart rusade han iväg med den förskräckta lillgrabben i kärran. Med ett väldigt dunder och dån från de järnskodda kärrhjulen. Det gick någorlunda bra så länge hästen höll sig på vägen. Men så vek den av och skenade i väg till vägrenen och då stjälpte hela ekipaget och jag ramlade ur och for som ett nystan in bland buskar och snår. När det äntligen fick stopp på hästen var det bara skrot kvar av kärran. Det var då som änglarna grep in. När jag yr och omtumlad reste mig från min "landningsplats" var jag helt oskadd. Inte ett ben var brutet, inte en skråma fanns. Jag hade inte ens hunnit bli riktigt rädd. Men händelsen satte djupa spår i mitt minnes arkiv så till vid att jag kan nu, mer än 85 år senare, erinra mig händelsen som om den timat i går.

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards