injail

Alla inlägg den 20 maj 2019

Av Jöran Lundberg - 20 maj 2019 22:58

Men ett möte.

Man kan i viss mån betrakta den behandling som mina gamla tuggorgan blev föremål för i dag som ett genuint hantverk. Detta eftersom varje dental existens i min mun ägnades en genomgripande omdaning medelst diverse därtill anpassade redskap. Redskap som jag erfor hanterades med verklig skicklighet. Med van hand snickrade Ann Britt bort diverse "skrot" som samlats runt mina hårt kämpande tuggverktyg. Därmed bringande en förändring i min tandstatus som kan beskrivas som genomgripande. Det gör att de med glatt mod kan fortsätta sitt dagliga malande som har så stor betydelse för min överlevnad. Jag föll plack till marken för hennes suveräna arbete. Det betydde dessutom att jag som för var "stenrik" numera är hänvisad till en mera avskrapad livsföring.

Under mitt långa liv har jag konfronterats med otaligt många olika tandläkare. Ända sedan jag som åtta tioåring blev föremål för tandläkare Lundgrens hårdhänta behandling i Trehörningsjö på trettiotalet.  Alla har de haft ett gemensamt. Det har alltid varit en sköterska som haft ett medansvar vid behandlingen. Tills nu! I dag erfor jag nämligen att den tiden är definitivt förbi. Nu har en dator övertagit den rollen. Under hela den undersökning som föregick behandlingen talade hon till en dator. Jag kan bara tro att varje gång datorn fick uppmaningen REGISTRERA hamnade uppgifterna i något diarium som bevaras för framtiden.

Vi människor blir således mer och mer digitaliserade. Det dröjer nog inte lång tid innan man förser varje individ med ett datachipp där all behövlig information för respektive objekt samlas. Det blir något i stil med flygplanens svarta lådor. Det kan till exempel vara av stort värde vid en eventuell olycka. Likasom de moderna bilarna är beroende (och styrda) av datorer kommer vi framdeles kopplas till en dator varvid man på någon sekund får all behövlig information vid tillfället. Men jag tror att likasom man inte sätter in datorer i gamla skrotbilar kommer heller inte min gamla skraltiga lekamen bli föremål för någon omfattande datorisering. Och väl är väl det.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards