injail

Alla inlägg den 14 maj 2019

Av Jöran Lundberg - 14 maj 2019 22:14

Att göra vesta.

Jag har av och till lite kontakt med Hemtjänsten så till vida att jag har någon timmes städning varje månad. I dag var det dags. Men när hon kom fram mot eftermiddagen hade jag både dammsugit och torkat av samtliga golv. Så det var liksom inget över för henne. Hon fick i alla fall städa toaletten och dammsuga heltäckningsmattan i sovrummet. Plus att hon dammsög de övriga ytorna en gång till.  Dessutom dammtorkade hon i TV-rummet. Så nu är det ordentligt städat i min lya.Jag skulle nog klara min städning själv men tycker att det år bra att någon kommer och håller koll på min städkompetens.

Om hon så skulle komma igen om ytterligare fyra veckor blev det under den tid jag var borta på Gotland. Jag föreslog då att hon skulle komma om fem veckor i stället. Men se det kunde hon inte bestämma själv utan beslut från sin verksamhetsledare. Som naturligtvis inte var anträffbar. Så hon lovade återkomma med besked när hon fått eventuellt klartecken från  hemtjänstverksamhetskommandoran. Vilken byråkrati.

Förr i tiden fordrades det inte några vittomfattande beslut för att göra vesta. Det som nedanstående dikt beskriver


Att göra vesta.

Att göra vesta då de bôrket är Ja.Då dä ä bôssa ne sä eländet

Då môe legg å akräpa bå här å där, jett fäll vara rätt sä növändit.


Då jett man använn bå börst´n å kasta för dell å sope rernt.

Å iblann gett man ta te kvasta. Å ärbet på biiti å sernt.


Rotbörst n å såpa å vattne kan vara rakt bra å använn iblann.

Å int på na ärbete spara för å gni å gno en stann.


Ja man fo gå  på uta bara håken sä man kan svettenen bli.

För å fo vesta ti kåken fo man då legge i.


Sömt gett man kneavägen gå, ôm man kerrentårent ske få.

Man ä söm tjvungen å gå på nästarn dells man bli grå.


Sä blire en hiskelens himmelens fröjd då de änteligen vesta blett.

Man kan känne säg kärrernta gla å nöjd ätter all möda å svett

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards