injail

Alla inlägg den 13 maj 2019

Av Jöran Lundberg - 13 maj 2019 23:00

Snöfritt.

Nu har de sista snögnuttarna försvunnit från tomten här på Tallbacken Träden och buskarna har börjat grönska så smått. Men det är ännu ingen genuin vårvärme. Jag var i dag tillsammans med två andra upp till skvaltkvarnen i Lockstatorp för att inspektera den efter vinterdvalan. Det var fortfarande lite snöflingor i luften och ganska kylig vind. Kvarnen hade klarat vintern mycket bra. Det var så gott om vatten i dammen att vi kunde köra igång kvarnen bara på det vatten som rann över högsta nivån. Jag hade tagit fika med så vi kunde ta en stund med kaffe och tunnbrödrulle i kvarnhuset. Som vanligt blir det Kvarndag första lördagen i juli.

Vad gäller vädret har de aviserat några soliga dagar framöver. Jag väntar på att gräsmattan skall torka upp så jag kan ta bort de gamla löv jag inte hann kratta bort i höstas. Den här tiden hoppas vi ju på sommar sol och värme. Och lite regn. Jag fann en liten dikt som jag bifogar:


Årstiderna.

Det sker varje gryende vår, bland spirande buskar och snår,

då mot sommar och grönska det går. Att björkarna grönskande står.


Då ser man i hage och ängd de grönskande lövens mängd,

som syns i tidens längd, med rikedom i varje hängd.


Det är ett under som sker då naturens fägring vi ser,

och grönskande dalar som ler. De riklig hugnad oss ger.


Sommardagarnas fägring, ter sig för oss som en hägring.

Liv och grönska, fruktbara dagar, Strålande sol över ängar och hagar.



Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards