injail

Alla inlägg den 1 maj 2019

Av Jöran Lundberg - 1 maj 2019 21:40

Demonstrativt.

Första maj är i almanackan en röd dag. För de röda betyder det demonstrationer och eldiga tal. För den vanlige svensken är det en fridag vilken som helst. För bloggskrivaren betyder det att det är en ny månad. En så kallad vårmånad. Jag har alltid betraktat maj som oförutsägbar månad. Det kan bli lite hipp som happ ned väder och en hel del annat. Men hur det än gestaltar sig går det ändå med stormsteg mot sommaren. Snart är de sista snödrivorna ett minne blott och isen har släppt sitt grepp om Storsjöns yta. Det ter sig tillfredsställande.

Jag bifogar en dikt som heter:

Sköna maj

När vinterns vita täcke svinner, värmd av solens sköna ljus.

Det om sommarns värme minner, mitt i livets starka brus.


En förvandling sagolik som ger mig mod och skänker tröst.

Till brädden fylld av trolsk mystik, ger tillförsikt i varje bröst.


Då förnimmer jag att sommarn länder, med riklig sol och sköna dagar.

I varje bröst det hoppet tänder om dess härlighet i hult och hagar.


Då diktar jag en hymn till livet, som syns så fylld av välbehag.

Det liv som en gång blev oss givet och som fullbordas skall en dag.


Då tänker jag på evigheten som ger en känsla av mystik

Men som ger i verkligheten en framtidsdag så skön och rik.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards