injail

Alla inlägg den 11 mars 2019

Av Jöran Lundberg - 11 mars 2019 21:45

En traktor från förr.

I tidningen KVÄLLSSTUNDEN, som jag prenumererar på, läste jag om någon som renoverat en gammal Amerikatillverkad traktor av märket FARMALL. Den var från 1938 och sades vara renoverad i originalskick. Men efter vad jag kan se var den utrustad med gummihjul vilket de första Farmalltraktorerna inte var. De hade nära två meter höga järnhjul försedda med ordentliga gripklor, också av järn.

Detta kan jag konstatera efter att i min gröna ungdom på trettiotalet ha umgåtts med en  Farmall. Det var nämligen så att Albin Lundberg i Långviken hade i mitten av det decenniet förvärvat just en sådan. Den var utrustad just med sådana mastodonter till jul. Framtill hade den bara ett hjul vilket bidrog till att den var lätt att svänga runt. Albin for då runt med sin traktor och utförde plöjning och harvning åt jordbrukarna runt Storsjön. Den hade ingen växel för transport utan fick köras i "gångfart" mellan gårdarna. Det var heller inte så bekväm transport då bakhjulens järnklor gjorde färden tämligen skakig. Motorn var på 18 hästkrafter, startades på bensin och kördes sedan på fotogen som var billig på den tiden. Jag tror man kunde köpa den för fem öre litern.

Albin Lundbergs far var Nils Nicke Lundberg, bror till min farfar Johan Lundberg. Nicke Lundberg innehade det jordbruk som Gerhard Sjökvist har i dag. Albin lät sedan bygga det vita hus som är intill. Han drev ett litet snickeri i källaren och försörjde sig också som målare.

Jag har försökt att skanna in en bild på en gammal Farmall traktor men misslyckats i kväll. Kanske kan jag återkomma i en senare inlaga.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards