injail

Alla inlägg den 26 januari 2019

Av Jöran Lundberg - Lördag 26 jan 21:07

Med god hälsa.

Genom mitt medlemskap i SPF-senior får jag en tidning som heter just Senioren. I senaste numret hittade jag en artikel skriven av en professor Bertil Marklund. Han beskrev hur vi med rätt levnadssätt kunde förlänga livet minst tio år. Han hade samlat det i ett tiopunktsprogram vilket jag här nedan vill kommentera.

1. Ät frukt och grönt i alla regnbågens färger.

Tyvärr är mitt intag av sådan kost inte så frekvent förutom att jag äter en banan varje dag samt apelsiner och clementiner.

2. Var noga med tandborstning och munhygien.

Dessbättre är jag aktiv på det området. T vå, tre gånger per dag. Plus ett besök hos Gaddskraperskan nu och då.

3. Skapa sunda vanor som hjälper dig att hålla vikten.

Man kan med fog säga att jag inte har så sunda vanor vad det gäller kosten. Men däremot har jag aldrig haft några problem med övervikt. 74 kilo tycker jag är hyfsat.

4. Drick tre-fyra koppar kaffe eller te varje dag.

Ovanstående har jag inte några problem med att uppfylla. En liten skvätt kaffe då och då förgyller dagen.

5. Rör på dig. Kanske vill du dansa eller ta en promenad.

Jag strävar efter att vara så aktiv som möjligt. Jag låter bilen stå kvar i garaget och tar sparken i stället när jag skall uträtta något ärende, som att fara och handla till exempel. Jag har stegräknare i telefonen och i dag har jag hittills tagit 8.857 steg och förflyttat mig 6 kilometer. Jag har dessutom gått i trappor ett antal våningar.

6. Var inte rädd för solsken och ta ett tillskott av D-vitamin varje dag.

Någon rädsla för solsken har jag aldrig haft. På våra breddgrader är det inte mer av den varan så vi behöver inte vara rädd att det blir för mycket. D-vitaminet är, vad jag kan förstå, i första hand till för skelettet. Men jag har lärt mig att bästa sättet att erhålla ett starkt skelett är belastning. Så när jag går med motorsågen och yxan och hugger min ved, samlar jag samtidigt D-vitamin.

7. Se till att få lugn och ro då och då.

Inga problem för mig. Jag sätter mig vid min dator och skriver någonting.

8. Sömn och tupplurar är nödvändiga för hälsan.

En av de mest utpräglade egenskaperna som de flesta i min släkt har haft är förmågan att sova. När min farfar Johan Lundberg satte sig på en sammankomst i missionshuset tog det bara ett par minuter förrän han sov sin skönhetssömn. Han såg det som det bästa utbytet av samlingen. Den förmågan har jag fått i arv i rikligt mått vilken jag betecknar som en nyttig egenskap.

9. Sociala kontakter med människor som tillför energi i ditt liv.

Människor har alltid intresserat mig. Den sociala samvaron har därför alltid dominerat. Gubbröran är ett exempel.

10. Positiva tankar är ovärderliga.

Det känns naturligt för mig. Jag har alltid gillat att få folk att skratta, vilket är den bästa huskur någon kan få.


Ovanstående program sägs förlänga livet med minst tio år. Det är bara det kruxet att jag har redan levt dessa tio år. De flesta i min släkt har inte uppnått åttio års ålder. Därför får jag ta varje ny dag som en sorts bonus. Även om jag inte tycker jag intjänat den.

ANNONS

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ injail med Blogkeen
Följ injail med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se