injail

Direktlänk till inlägg 22 december 2018

Slörsöndan.

Av Jöran Lundberg - 22 december 2018 21:04

Dan före dan.

I forna tiders jular  hade sista söndagen före julafton en speciell status. Den tiden var det mycket viktigt att man "helgade vilodagen" med att bara utföra de allra nödvändigaste sysslorna. Men med sista söndagen före julafton var det annorlunda. Då var det tillåtet att utföra alla sysslor som hörde julfirandet till. Av den anledningen kallades den för "slörsöndan". Många gånger hände det att någon av männen gick till skogs och såg ut en grann julgran som man tog med sig hem. Man fick också till exempel utföra den dagliga omsorgen om lutfisken. Det hände säkert också att man ute i snickarboden lade sista handen vid någon julklapp. Sådana göromål var således fullt tillåtet och legalt.

I år är morgondagen som är söndag "dan före dopparedan". Dagen hade en unik status i det gamla bondesamhället och "oppsittarkvälln" hade en ett visst skimmer av förväntan över sig.

Jag hittade i kväll en gammal dikt son får bilda ram till dagens inlägg. Den heter:

Det lackar mot jul.

Det lackar mot jul i mitt enslig tjäll,

jag känner det väl just i kväll.

Känner lugnet och friden

Stjärnor som lyser på himmelens päll,

gör att jag känner mig lycklig och sälll.

mitt i jäktet och striden.


Så ser jag fram mot den hägrande dag.

Den äger ett skimmer av renaste slag

som mig hugsvalelse bringar.

Än om jag känner mig bräcklig och svag,

jultiden skänker mig välbehag

som under änglavingar.


Men än skall det dröja en liten tid,'

tills vi får del av julens frid

och känna dess still ro.

Då får vi lämna vår strävsamma id,

se upp till stjärnan som klar och blid

belyser vårt snöhöljda bo.


I våra hjärtan skall vi budskapet gömma,

att i vår tid aldrig kärleken glömma.

Den som till julen hör.

Över var själ skall tankarna strömma,

för att om snöhöljda julfriden drömma,

och om allt som himlen berör.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards