injail

Direktlänk till inlägg 13 november 2018

Memoarer.

Av Jöran Lundberg - 13 november 2018 20:44

Bokutgivning.

Såg ett inslag i kvällens Kulturnyheter att Michelle Obama har gett ut en bok. Det är en självbiografi och behandlar rätt ingående hennes tid i Vita Huset. Många bedömare anser att boken är ett led i hennes ambitioner att gör en egen politisk karriär. Det är nämligen vanligt i USA att en sådan satsning börjar med att ge ut en bok. Hur det nu blir med den saken får väl framtiden utvisa.

Jag har själv under en lång tid också planerat att ge ut en bok. Jag har nämligen ett digert material att tillgå. Det gäller bara att komma till skott. Om det möjligen kommer att kombineras med någon politisk karriär för min del är osagt. Möjligen skulle jag tänkas kandidera till statsministerposten. Mina möjligheter att bli vald är nog inte så mycket mindre än Ulf Kristerssons. Möjligen skulle det vara så att mina "gubbiga" ben kunde vara ett hinder. Men å andra sidan heter det ju att man "sitter" på en sådan post. Och man vet aldrig, med mitt charmiga utseende jag kanske samlar in de 176 röster som erfordras.

Det är  å andra sidan en mycket intressant frågeställning om en bok skriven av undertecknad bloggskrivare skulle bli föremål för något större intresse bland läsarna. Om man möjligen har förmågan att fånga en kräsen hop bokälskare. Svaret på den gåtan får man nog inte förrän man provat. Men det sägs att alla författare är mer eller mindre galna så i det fallet kanske jag platsar. Någon global lansering, likt Michelle Obamas kommer det sannolikt inte att bli. Kanske hamnar den i garderoben.

Nu vet jag inte om Michelle har någon liten dikt inflätad då och då i sin bok. Men det kan bloggskrivaren erbjuda vilket är förhållandet även i kväll. Så håll till godo:

 

En bok.

Någon som skriver en bok kan inte vara riktigt klok

Det är ingen säker födkrok. Och det kan gå alldeles på tok.

 

Om man ger ut bok nummer ett, efter vansinnig möda och svett.

Kan det gå alldeles snett. Bli det värsta man nånsin sett.

 

Om manusförfattarens möda ej får läsarna att glöda.

Då det är som att göda en redan nedtrampad gröda.

 

Om man strävar tills morgonen gryr blir det ändå ett slags äventyr.

Ty det är andra krafter som styr och erfarenheten blir dyr.

 

Så för att friden bevara är det bäst att sålunda svara:

Det är bäst att låta det vara och på mödorna spara.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards