injail

Direktlänk till inlägg 3 september 2018

Ortsvandring.

Av Jöran Lundberg - 3 september 2018 22:04

Till den verkan det hava kan,

I kväll genomförde vi den planerade ortsvandringen. Ett tjugotal personer hade ställt upp. I den skaran fanns det också en handfull tjänstemän från Örnsköldsviks kommun. Lena M Strömberg projektledare för Bygd och stad i balans stod för värdskapet och upplägget med vandringen. Syftet med den var att peka på olika saker i samhället som på ett eller annat sätt eventuellt kan förbättras eller förändras. Det visade sig att det fanns en hel att ta itu med. Allt ifrån miserabla och förfallna fastigheter till grönytor som kan förvandlas till fina rekreationsområden. Jag fick intrycket av att det listades upp så många olika projekt att ta itu med att det inte kommer att bli någonting alls. Dessutom var tonläget från kommunens tjänstemän inte särdeles positivt. Man letade snarare svårigheter än möjligheter. Skall man pejla deras tonläge kommer det även i fortsättningen vara bygd och stad i obalans.

Dock måste man tyda intentionerna som hedervärda. Om man ingenting försöker blir det heller ingenting uträttat. Så kan det väl bli ett litet frö som gror och blommar ut till någonting nyttigt för gamla kära Långviksmon. Men jag tror att det är ändå bra att vara en smula realist.

För min egen del var det inte någon hipp upplevelse. Med min åldriga lite långsamma kroppskonstitution var det ibland svårt hänga med både fysiskt och mentalt. Att dels gå i en folkskock och ständigt bli påmind om min bristfälliga långsamhet är inte kul. Det var till och med en som erbjöd sig skjutsa hem mig. Och dessutom delta i en genomgång efteråt där ljudnivån definitivt inte var anpassad för en lite hösselskadad åldring därtill i en lokal som har nollklassad akustik. Med en whiteboard som under sessionens gång belamrades med en grafik som jag garanterar ingen i salen kunde läsa. Till vilken nytta kan man fråga sig. Jag har den bestämda änslan att det nog hade varit bättre både för min självkänsla och för mina medvandrare om jag varit hemma.

Gonatt och gomorron!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards