injail

Alla inlägg den 17 juli 2018

Av Jöran Lundberg - 17 juli 2018 21:12

Ett uppfriskande bad.

Som jag nämnt tidigare i min blogg har vi ett underbart fint nere vid Storsjön här i Långviksmon. Ett bad som i dessa soliga dagar är livligt frekventerat. Jag fick för mig i den gassiga hettan under efter eftermiddagen att jag skulle göra ett premiärbad. Sagt och gjort, iförd lämpliga badbyxor kastade jag ut i Storsjöns friska böljor. Det var ingen större prestation eftersom vattentemperaturen var 26 grader. Det var nästan så att det kändes ”för” varmt. Jag simmade ut på djupare vatten där bottenvattnet var något svalare. En skön upplevelse var det i alla fall. Medelst Googles kollade jag vattentemperaturen vid olika bad runt om i Sverige och fann att det nästan genomgående var omkring 25 grader. Det är således bäddat för en riktig badsommar.

Det är rätt konstigt, men då man tänker sig tillbaka på sin barn- och ungdoms badsomrar var de alltid soliga och varma. Något problem med vattentemperaturen var det inte. Jag lärde mig simma tidigt eftersom jag övade tillsammans med min två år äldre bror Gösta och hans samåldriga. Min vattenvana hade jag nytta av ibland då jag fick gripa in och rädda de som på grund av undermålig simförmåga kom i ”sjönöd”. Jag minns att ibland var vi vattnet mest hela dagarna. Numera blir friluftsbadandet lika frekvent, men visst är det skönt ibland.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards