injail

Alla inlägg den 11 juli 2018

Av Jöran Lundberg - 11 juli 2018 21:58

Sommaren 1929.

Vad jag kan förstå var även sommaren 1929 relativt varm med mycket sol. Men det som kom att prägla den sommaren var två mycket omvälvande händelser. Den ena var börskraschen i USA. Efter en ständig uppgång under i stort sett hela tjugotalet hade den Amerikanska börsen så att säga kommit till vägs ände. Efter att under hela våren och sommaren varit rätt skakig kom den stora kraschen i oktober då i stort sett alla aktier blev värdelösa. Detta innebar att många människor blev ruinerade.

Den andra omvälvande händelsen var undertecknad bloggskrivares intåg i denna världen. Vad jag kan förstå gick förlossningen normalt och utan komplikationer. Födseln försiggick i hemmet med bistånd av en barnmorska vilket hörde till vanligheten vid den tiden. Dem lilla bebisen visade redan tidigt en gryende företagsamhet. Att barnet var välkommet till världen har jag än i dag ett bevis på i form av ett speciellt prydnadsfat som min ömma moder fick som gåva vid min nedkomst. Fatet tar jag fram allt emellanåt och blir alltid full av beundran inför dess skönhet.

Det är nu hela 89 år sedan och vår värld har under den tiden fått skådat många tekniska landvinningar som radikalt förändrat vår tillvaro. Ta till exempel min dator varmedelst jag kan leverera blogginlägg varje dag som i princip kan läsas av så gott som hela jordens befolkning. Jag ser det som en förmån at få ha levat under denna explosiva tid. Nu sätter ålderdomen på olika sätt sin prägel på vår tillvaro här på Tallbacken. En tillvaro som inte alltid är så enkel. Men man får göra det bästa av situationen i alla lägen. Tillvarons acceptans är alltså parollen.

På det kan jag önska alla mina kära bloggdiggare: Gonatt och gomorron!

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards