injail

Alla inlägg den 13 juni 2018

Av Jöran Lundberg - 13 juni 2018 22:51

Ödets nyck.

Av en händelse råkade jag läsa ett horoskop i dag. Jag råkar vara född i Kräftans vändkrets och ni vet väl att för sådana går allting baklänges. Jag måste faktiskt citera Horoskopet. Oavsett vad det gäller får du på löpande band jättebra idéer. Skriv ner dem! (kanske i en blogg) Det är viktigt att du inte håller inne med de insikter du får, inte heller det som bekymrar dig. Och då gör jag väl det då!

Jag har en vedpanna som vid det här laget är rikskändis genom att figurera i SVT-nyheter Den är nog en av Sveriges äldsta fungerande vedpannor. Den tillverkades 1964 och installerades när huset vi bebor byggdes 1967. Den har sedan dess fungerat oklanderligt. Om den till äventyrs hänger med till 2019 har den uppnått den aktningsvärda åldern av 55 år. Eftersom pensionsåldern för vedpannor inträder vi ca 25 har den varit pensionär längre än undertecknad bloggskrivare. Då uppstår osökt frågeställningen: Hur länge vågar man lita på att den hänger med? Dilemmat för åldriga vedpannor är nämligen att de lätt drabbas av inkontinens. Det blir samma besvär som för andra åldringar att de plötsligt kan drabbas av oönskat läckage. Och det blir ju inte bra om det skulle inträffa mitt i vintern vid minus 25.

Av den anledningen går jag och grunnar på att ge min TV-kändis en välförtjänt plats i värmepannornas himmel och införskaffa en mer ungdomlig kompis. Även om detta sker med sorg och saknad måste man erkänna att den tjänat troget långt över sin förmåga. Därför har jag spanat efter vedpannor av olika modeller. Då upptäckte jag att vedpannor inte är vedpannor längre. De är vedförgasare! I en lång och hemlig process förgasas veden i olika steg varunder värmeenergin frigörs och kommer huset till godo. Efter den slutliga omvandlingen i en värmeväxlare når sedan avföringen skorstenen som lika gärna kunde varit ett avgasrör. Processen sägs dessutom vara miljövänlig. Ingen underbar rökdoft sprider sig till grannarna. Men det är ett krux, pannbyte kostar pengar.

Nu har jag uppfyllt horoskopets andemening och även skrivit om det som bekymrar mig. Och då kan jag sova gott!

Gonatt och gomorron!

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards