injail

Alla inlägg den 10 juni 2018

Av Jöran Lundberg - 10 juni 2018 22:07

Vilodagen.

Det har i dag varit en skön sommarsöndag med strålande sol men ändå inte så gassigt eftersom det har fläktat en aning. Därför har Kärahustrun och jag suttit ute på altanen rätt stor del av tiden. Även om man som ”friherre” har möjlighet att av och till ta det lugnt är det ändå skönt att får njuta av vilan. Jag kom då att tänka på att vilodagen nog betydde mer för folk i äldre tider eftersom arbetsveckan fylldes med hårt och ansträngande fysiskt arbete. Jag minns tydligt hur vår pappa Esra kunde koppla av i solskenet en sommarsöndag. Med sin ofantliga kondition och energi blev hans arbetsdagar både långa och intensiva. Men han kunde också ”vara lat” när tillfälle gavs.

Jag har en känsla av att det är numera inte lika angeläget att fira sabbat. Ofta passar man då på att utföra sådant man inte hunnit med tidigare. Även om det finns en arbetsfri lördag att utnyttja. Någon sa till mig en gång att det var inget problem att arbeta under lördag och söndag eftersom man kunde ”vila på jobbet”. Att helga vilodagen återspeglades på olika sätt och vis. Ett sätt var det som beskrevs i en psalm som ofta sjöngs vid sudstjänster förr:

Sabbatsdag hur skön du är, skänkt av Gud jag har dig kär

Kom o kom att än en gång, samla oss till bön och sång.

 

Efter arbetsveckans strid får vi vila ut i frid

Vid vår Faders rika bord, lyssnande till nådens ord.

 

Gud vår Gud till dig vi ber, ge oss rik välsignelse.

Lät ditt evangelium, ljuda klart i alla rum.

 

Låt i dag ditt helga ord göra under på vår jord.

Kom och våra själar föd, Herre god med livets bröd.

 

Herre, ge oss snart den tid, då vi efter livets strid

i en evig sabbatsro får i dina gårdar bo.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards