injail

Alla inlägg under maj 2018

Av Jöran Lundberg - 13 maj 2018 23:01

Vad gör man i evigheten?

Jag ställdes idag inför spörsmålet om vad man skall syssla med en evighet. Det har väl antytts att det skulle domineras av en viss sånginsats ackompanjerat av harpolek. Vem som eventuellt kommer att vara kompositör eller textförfattare har heller inte beståtts något svar. Men jag förutsätter att det kommer att ordna sig.

Då kom jag att tänka på en dikt jag skrivit och tillägnat en bekant. Den kan möjligen vara en lösning på problemet. Den heter:

Städerskan.

En dammtuss som virvlar runt i en vrå

du jagar och stressar och driver

Och skräpet som samlats du fångar också

tills skinande blankt det bliver.

 

Den yta som noggrannt skurats i går

den som du dammsög i morse

Den även i dag en rengöring får

tills den blir blank som en Porse.

 

Och ser du en dammfläck som virvlat in

den som golvet befläckar

Då går du omkring med en amper min

tills det befriats från fläckar.

 

Om det berodde på dig blev det rent

i varje skrymsle och gömma

Du skulle ävlas båd bitti och sent

för att din städlusta tömma

 

Omsider du kommer till himmelens sal

och möter din Herre och Gud

Du ställer en fråga med vackert tal

klädd i din snövita skrud.

 

Var finns redskapen så jag kan bona

rent dina gyllene salar

Inte en enda fläck vill jag skona

mitt städdille skvalpar och skvalar.

 

Safir, onyx, turmalin skall jag feja

med särdeles hängiven iver

Din solkiga tronstol jag också skall greja

så att den skinande bliver.

 

Så vill jag städa en evighet lång

för att min Herre behaga

Jag struntar totalt i båd harpa och sång

blott jag får damma och tvaga.

 

Av Jöran Lundberg - 12 maj 2018 21:16

Grisuppfödning.

En väsentlig del av matförsörjningen i hushållet under min barndom utgjordes av grisuppfödning. Varje år införskaffades under senvåren en eller två spädgrisar vilka inköptes i den så kallade grisvagnen.  Grishandlaren fyllde en järnvägsvagn med unggrisar och flyttade från station till station för att på så vis sälja sin levande last.

Våra grisar som så småningom skulle bidra till matförsörjningen blev rätt snart som kära familjemedlemmar. Under sommaren och en bra bit in på hösten hade man en stia där de också kunde vistas utomhus. Märkligt nog tålde de att vara ute i rätt sträng kyla under förutsättning att de hade tillgång till liggplats inomhus. Grisar är ju allätare så de matades i stor utsträckning av matavfall från hushållet. Vi matade dem under sommaren också med almytje (svinmålla, rallarros) som vi plockade. Som jag antydde uppstod ett starkt vänskapsförhållande med våra grisar som i grunden är mycket sociala djur. Men vid jultiden tog vi avsked av dem då de slaktades och utgjorde matförråd för lång tid framöver.

Av Jöran Lundberg - 11 maj 2018 22:32

Vatten.

Ett glas friskt vatten är en gudabenådad dryck. I samband med middagen drack jag några glas friskt vatten som genom MIVAs försorg serveras i kranen. Det smakade underbart. Häromdagen kom det inget vatten när vi öppnade kranen i köket. Vi var alldeles handfallna. Vad har nu hänt? Jag ringde en av mina grannar för att kolla så et inte var bara vi på Tallbacken som var drabbade. Det visade sig att det omfattade alla törstande. Eftersom vi bor alldeles intill vattentornet kunde vi konstatera att det var arbete på gång där. Det var väl någon angelägen åtgärd som skulle fixas, och alldeles riktigt om någon timme hade vi vatten i ledningen igen

Vatten är en bristvara på många ställen runt vår jord. Människor som dagligen törstar. Många som måste vandra lång väg för att finna rent vatten. På så vis är vi lyckligt lottade.

En liten vers om vatten bifogas:

Bara ett glas vatten.

Vatten som är en del av livet

Så levande friskt och rent

En gudadryck som blev oss givet

 

 

Av Jöran Lundberg - 10 maj 2018 23:16

Summerar dagen.

Tionde Maj och Kristihimmelsfärdsdag. I dag har det varit en riktig sommardag. Under eftermiddagen var det nästan 30 grader i solen. Det har resulterat i att det mesta av snön på Tallbacken nu tinat bort. Av en ansenlig snöhög som traktorn lagt upp i vinter är det rätt mycket kvar. Men annars! Det verkar enligt väderprognosen som att det soliga och varma vädret skall bestå en tid framöver. Det är stor risk att vi tar ut sommarn i förskott och att vi senare får ett bakslag i form av dåligt väder.

Gluttade lit på VM i ishockey något lite i kväll. Något av en skräll var det att Tjeckien vann över Ryssland efter förlängning. Det innebär att Sverige leder grupp A och har etn liten favör gent emot Ryssland.

Nu kan vi även njuta av försommarns ljusas kvällar som blir än intensivare framöver.

Av Jöran Lundberg - 9 maj 2018 23:09

Sköna Maj.

När vinterns vita täcke svinner, värmd av solens sköna ljus.

Då det om sommarns värme minner mitt i livets starka brus.

En förvandling sagolik, som ger mig mod och skänker tröst

Till brädden fylld av trolsk mystik, en tillförsikt som fyller varje bröst.

Då förnimmer jag att sommarn länder med tid som ger mig sköna dagar.

I varje bröst det hoppet tänder, om sommarns härlighet i hult och hagar.

Då diktar jag en hymn till livet, som syns så fylld av välbehag.

Det liv som en gång blev oss givet och som fullbordas skall en dag.

 

Av Jöran Lundberg - 8 maj 2018 22:40

Ishockey VM.

Det kanske är på sin plats att i bloggen ge en liten kommentar från den pågående VM-drabbningen.

I grupp A har Sverige vunnit sina tre första matcher. Detta efter övertygande spel. Laget ligger tvåa efter Ryssland som har bättre målskillnad. Det verkar i nuläget som om det avgörande slaget om gruppsegern kommer att stå mot Ryssland. Sveriges återstående matcher går mot Österrike, Slovakien, Schweiz och Ryssland.

Nuvarande ställning i grupp B är att USA toppar tabellen med Kanada och Finland som tvåa och trea. Där kommer troligen gruppsegern stå mellan dessa tre lag. Finland har relativt god målskillnad.

Så det är bara att avvakta och följa kommande matcher som visar så småningom vem som slutligen kammar hem guldmedaljen.

Av Jöran Lundberg - 7 maj 2018 22:58

Förbättrad äldrevård.

Det är många som i dag vårdas inom äldreomsorgen i våra särskilda boenden inom Örnsköldsviks kommun. Personer med skiftande ålder och fysisk status. Därvid är det en angelägen uppgift att medelst olika fysikfrämjande åtgärder söka bibehålla och även förstärka deras kroppskondition och styrka. Detta sker i dag i stor utsträckning genom promenader ledsagade av en vårdare. Oftast inomhus men också ibland i utomhusmiljö. Något som innebär tidskrävande insatser från personalen. En verksamhet som dessutom ibland är förenad med en viss risk för fallolyckor. På grund av dessa förhållanden begränsas insatserna ofta till ett minimum vilket påskyndar den äldres fysiska förtvining. Vid täta besök på kommunens olika boenden har jag erfarit hur fort de blir inaktiva, även om vårdarna söker göra sitt bästa för att aktivera dem.

Numera har det utvecklats många redskap varigenom man enkelt kan förbättra och stärka olika kroppsfunktioner. Därom vittnar den flora av gymanläggningar som i dag finns i vårt samhälle. Dessutom har de olika redskapen utvecklats och förfinats för att lägga till rätta just de fysiska funktioner som är bristfälliga. Det finns också redskap speciellt anpassade för äldre personers fysiska tillstånd. Denna möjlighet nyttjas i dag i mycken ringa omfattning i äldrevården.

Jag tycker därför att man på sikt skall utrusta varje boende för äldre med en uppsättning gymnastikredskap som på olika sätt kan upprätthålla och förbättra äldres fysiska villkor. Ett sådant motionssystem kan också bli kostnadseffektivt genom minskad personalåtgång. En vårdare kunde ägna sig åt flera äldre samtidigt. Det är också möjligt att även hemtjänsten kunde ha nytta av sådana anläggningar för sina vårdtagare. Man skulle till exempel kunna börja med att i det nya boendet i Själevad inrätta ett fullt modernt Äldregym. Kostnaderna i initialskedet skulle kanske också bli hanterbara om man samarbetade med olika handikapporganisationer som kan tänkas vara intresserade av att nyttja en sådan anläggning. Det kan också finnas skickliga fystränare som kanhända är intresserade att göra speciella insatser för äldre personer.

Av Jöran Lundberg - 6 maj 2018 22:24

Vår och käbbel.

Jag har konstaterat att vi nu har fått en liten släng av den vårvärme som i än större utsträckning landat över landets södra delar. Det har medverkat till att snösmältningen nu har kommit igång på allvar. Detta i sin tur väcker förhoppningar om att vi även i år skall få uppleva en riktig nordisk sommar. Jag hoppas att värmen håller i sig ytterligare en tid. Hurra hurra för våren!

Så lyssnade jag på den första riktiga partiledardebatten på TV. Som vanligt består den till största delen av politiskt käbbel som egentligen inte leder nån vart. Jag tror att TV-tittarna inte är så särdeles angelägna om att partiledarna i debatten endast ägnar sig åt att gnugga sina slitna argument mot varandra utan att kunna föra ett problemlösande konstruktivt samtal. Det vore till exempel en gud i behaglig gärning om man satte sig ner för att gemensamt hitta lösningar på den omåttligt svåra frågan om flyktinginvandringen. Det är sorgligt men en sådan åtgärd passar inte in i en valrörelse där det ständigt är fråga om profilering och kunna inta en rätt politisk position. Troligen är det en ytters liten procent av väljarkåren som anser sig vara nöjda med kvällens batalj. Av den orsaken klassar jag det inte som något höjdarprogram.

Gonatt och gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards